Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Juha Tuomala

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9
1
Moottorit, vaihteet ja vetolaitteet / Vaihteistovalmistajia
« : Joulukuu 28, 2017, 09:40:43 ip »

2
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 23, 2017, 01:11:11 ip »
Pari kuvaa veneestä, ei mitään uutta.

https://yle.fi/uutiset/3-9991564

5
Uutiset / Saab Kockums ostaa Dockstavarvetin
« : Joulukuu 21, 2017, 09:12:58 ip »
Lainaus
Saab Kockums köper Dockstavarvet

Aludesign i Docksta säljer Dockstavarvet och majoriteten i Muskövarvet till Saab Kockums. 

Aludesign, som ägs av bröderna K-A, Torsten och Per Sundin, har har drivit företaget sedan 1975.

– Vi har väl egentligen kört på ”övertid” de senaste åren, säger K-A Sundin som fungerat som arbetande styrelseordförande sedan 2005 i ett pressmeddelande och fortsätter:

”Perfect match”
– Nu har vi hittat en industriell köpare som har muskler att fortsätta att utveckla företaget. Dessutom tillför Saab en massiv marknadsföringskapacitet för fortsatta exportsatsningar. Det känns faktiskt som en ”perfect match” för oss som säljare av ett gammalt familjeföretag. Dessutom känner vi att vi överlåter ett starkt förtag med en lång orderbok och välutbildad, engagerad personal som dessutom har ganska låg medelålder.

Samma inriktning
Enligt pressmeddelandet kommer verksamheten i Docksta att drivas vidare med full kraft och fortsatt inriktning på serieproduktion av aluminiumbåtar och komplicerade specialfartyg upp till cirka 30 meters längd.

Rekryterar
Varvet har, enligt bolaget, full sysselsättning under flera år framåt och rekryterar för närvarande ett antal nya medarbetare. På Muskö avses Saab Kockums underhållsverksamhet för Flottans fartyg och Muskövarvets dito för Amfibiekårens båtar samordnas under nuvarande ledning. Så sent som i går rapporterade Sjöfartstidningen om ett av varvets nybyggen.



http://www.sjofartstidningen.se/saab-kockums-koper-dockstavarvet/

6
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 21, 2017, 01:32:04 ip »
Uusimaa lehti lauantaina 16.12.2017

7
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 20, 2017, 06:06:25 ip »
Omituista, että antennitkaan eivät ole katkenneet jos vene oli pohjassa ylösalaisin? Ehkä sisälle jäänyt ilma on kannatellut. Joka tapauksessa omituista. Samaten noi kaiteet pitäisi olla täysin rullalla, ja moni muu asia.

8
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 20, 2017, 06:03:43 ip »

https://www.uusimaa.fi/artikkeli/592040-uponnut-luotsivene-seisoo-nyt-telakalla-tutkittavana-katso-kuvat-nosto-operaatiosta


Ilmeisesti mitään varsinaista black-boxia ei ole vaan pelkät navit ja koneiden tietokoneet. Ehkä niistäkin näkee kallistushetket jos öljypannu kuivuu kummastakin koneesta samaan aikaan tms.

9
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 20, 2017, 06:00:10 ip »
Lainaus
Alus saatiin nostettua meren pohjasta pintaan ja pumpattua tyhjäksi tiistaina illansuussa. Onnettomuustutkinta valmistuu aikaisintaan ensi kesän jälkeen.

Suomenlahdella uponnut luotsivene lepää nyt hallissa odottamassa tutkimuksia. Alus saatiin nostettua meren pohjasta pintaan ja pumpattua tyhjäksi tiistaina illansuussa. Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan mukaan nosto sujui yllättävän hyvin, ja kuviteltua nopeammin.

– Kävi juuri niin kuin oletimme ja toivoimmekin, vene kellui ja saimme sen hinattua rantaan. Rannasta se vedettiin halliin tutkimuksia varten, kuvailee Veli-Pekka Nurmi.

Nosto ja hinausoperaatio olivat monen viranomaisen yhteistyön tulos. Merivoimien virka-avulla tehtiin maanantaina vedenalaisia kuvauksia ja noston valmisteluja. Rajavartiolaitoksen virka-apuna puolestaan paikalla oli vartiolaiva Turva ja pari partiovenettä, kun nostoon ryhdyttiin.

– Ja vielä kun aluksessa oli sisällä polttoainetta ja öljyjä, paikalla oli myös Suomen Ympäristökeskus Oili I -aluksellaan varmistamassa, ettei tule mitään ympäristövahinkoa, Nurmi lisää.

Rannassa luotsiveneestä otettiin talteen aluksen teknistä tilaa tallentavaa elektroniikkaa. Ja tämä elektroniikka oli yksi nostoa hidastaneista tekijöistä, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Nurmi.

– Halusimme varmistaa, etteivät laitteet ja tiedot tuhoudu merivesikäsittelyssä. Siksi meidän piti olla yhteydessä laitteiden valmistajaan ja heidän neuvojensa mukaan ottaa elektroniikka talteen.

Hylkyä päästään tarkastelemaan vielä ennen joulua. Tutkintaryhmä on parhaillaan koolla, tietoa on kerätty eri puolilta parin viikon ajan ja työ jatkuu.

https://yle.fi/uutiset/3-9986006

10
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 19, 2017, 11:47:57 ap »
Lainaus
Viranomaiset valmistautuvat nostamaan Suomenlahdella uponneen luotsiveneen tänään tiistaina.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo, että tuuliolosuhteet ovat nyt otolliset nostoon.

Nosto tehdään merivartioston vartiolaiva Turvalla, joka nostaa hylyn rakseilla.

Aluksen uskotaan kelluvan, joten se on tarkoitus pumpata pinnalla tyhjäksi ja kuljettaa johonkin suojaisaan satamaan jatkotutkimuksiin.

https://yle.fi/uutiset/3-9983978

11
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 18, 2017, 04:10:45 ip »
Lainaus
Porvoon edustalla uponneen luotsiveneen tutkimukset meren pohjassa on saatu valmiiksi. 20:n metrin syvyyteen vajonnutta hylkyä on muun muassa kuvattu uppoamispaikalla.


https://yle.fi/uutiset/3-9982113

12
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 18, 2017, 04:09:41 ip »
Lainaus
TUTKINTAPÄÄTÖS, LUOTSIVENE 242 (FIN) KAATUMINEN JA UPPOAMINEN SUOMENLAH-
DELLA, EMÄSALON ETELÄPUOLELLA 8.12.2017 (M2017-04)

Onnettomuustutkintakeskus päättää käynnistää turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n
nojalla tutkinnan Emäsalon eteläpuolella 8.12.2017 tapahtuneen luotsivene 242:n uppoa-
misen johdosta.

Luotsivene 242 oli noutamassa luotsia alukselta, kun se kaatui ja upposi. Onnettomuu-
dessa menehtyivät luotsiveneen miehistönä toimineet kaksi henkilöä.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään merikapteeni, diplomi-insinööri Tapani Salmenhaara
sekä jäseniksi filosofian maisteri Ilona Hatakka, tekniikan tohtori Jerzy Matusiak, merikap-
teeni Teemu Leppälä, laivanrakennusinsinööri Niklas Rönnberg, kapteeniluutnantti evp
Matti Salokorpi ja erikoistutkija Heikki Harri. Tutkinnanjohtajana toimii merionnettomuuk-
sien johtava tutkija Risto Haimila.


johtaja  Veli-Pekka Nurmi

hallintopäällikkö  Hannamari Helke

https://www.finnpilot.fi/filebank/515-M2017-04_Tutkintapaatos.pdf

13
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 15, 2017, 04:14:26 ip »
2017-12-10 Onnettomuustutkintakeskus aikoo tehdä simulaation Porvoon luotsiveneturmasta - aluksen nostoa suunnitellaan: ”Ei ole syytä uhkarohkeisiin tekoihin”

Lainaus
Hylyssä voi olla esimerkiksi jälkiä tai jotain muuta sellaista, mitä siinä ei pitäisi olla.

- Miten alus on käyttäytynyt, mikä on ollut aluksen tila, millaiset olosuhteet siellä ovat olleet. Näitten kaikkien summana uskon, että saamme selville, mitä siellä on tapahtunut.

Nurmi arvioi, että OTKES pyrkii tekemään jonkinlaisen simulaation tilanteesta, jolla pyritään selvittämään turmaveneen vakavuus. Hän sanoo, että laskemisella on keskeinen osuus, mutta siihen ei oikein päästä kiinni, ennen kuin aluksen tila on selvitetty mahdollisimman hyvin.

Turmaveneen lisäksi OTKES selvittää Nurmen mukaan toisen paikalla olleen aluksen liikkeitä. Luotsiyhtiö Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen kertoi eilen Iltalehdelle, että norjalaisalus ei törmännyt luotsiveneeseen, vaan veneen kaatuminen liittyy jotenkin aallokkoon.

Aluksen nopeus, suunta ja mahdollinen kääntyminen ja onko niillä ollut merkitystä. Se on ihan selvä, että joku rooli sillä aallokolla on ollut, Nurmi sanoo.

Nurmi sanoo, että onnettomuushetken sääolosuhteet ovat hyvin tiedossa. Ilmatieteen laitos kertoi Iltalehdelle viikonloppuna, että tuulennopeus oli noin 13-14 metriä sekunnissa ja merkitsevä aallonkorkeus vähän alle kaksi metriä. Sekä tuuli että aallot olivat alle varoitusrajojen.

- Siihen liittyvät vielä kovasti pohjan muodot. Minkälaista aaltoa se tekee juuri siinä paikassa? Se täytyy selvittää perusteellisesti.

14
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 15, 2017, 03:53:11 ip »
2017-12-15 Miksi kaatunut luotsivene ei uponnut heti? ”Totta kai sieltä voi löytyä jotain, mitä ei osannut ajatellakaan”

Lainaus
Lopullinen päätös siitä, millaisella laitteistolla nosto tehdään, puuttuu.

Arvioitu nostoaika on lähes varmuudella vasta ensi viikolla. Kosonen sanoo, ettei nostoa voida käynnistää heti, kun päätös tulee. Sitten alkavat käytännön valmistelut.

Lainaus
Odotamme erilaisia poissulkevia tekijöitä. Haluamme varmistaa, ettei kaatumista aiheuttanut venttiilivika tai joku laitevika, joka olisi ottanut vettä sisään alukseen.

Hän toteaa, että veneessä on tuskin ollut kovin paljon vettä kaatumishetkellä.

– Näin voisi olettaa, ettei veneessä ollut valmiiksi kovin paljon vettä.

– Kyllä se jotain kertoo, että vene on kellunut jotain kuusi tuntia ennen uppoamista.

Lopulta vene kuitenkin upposi. Kosonen sanoo, että vettä on mennyt sisään alukseen muun muassa ilmanvaihtokanavien kautta. Myös kääntöyritykset ovat saattaneet lisätä veden virtaamista veneeseen.

15
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 15, 2017, 03:47:06 ip »
2017-12-06 Kaatunut luotsivene odotti apua 40 minuuttia – näin turmailta merellä eteni

Lainaus
Luotsivene 242 ja Sten Nordic         16.58       Onnettomuus
Ensimmäinen apu paikalla             17.38       +40 min
Luotsivene 228                                 17.57       +1 t 1 min
Vartiolaiva Turva                               18.54       +1 t 58 min
Luotsivene 243                                 19.07       +2 t 9 min
Pelastusvene Aktia Porvoo               19.58      +3 t 2 min

Rajavartiolaitoksen partioveneet eivät liiku AIS päällä normaalisti.

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9