Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Juha Tuomala

Sivuja: [1] 2 3 4 5
1
Varustelu / Quantum marine stabilisaattorit
« : Lokakuu 13, 2018, 08:38:52 ip »

2
Yleistä / Hard drive marine
« : Syyskuu 29, 2018, 09:51:48 ip »

3
Yleistä / Saksan E-veneet
« : Syyskuu 29, 2018, 06:57:42 ip »

4
Varustelu / Rotorswing stabilisaattori
« : Syyskuu 28, 2018, 09:44:35 ip »

6
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Syyskuu 27, 2018, 07:43:21 ip »
Tossa aiemmassa kuvassa näkyvässä uimatasossa on selviä vääntymiä. Ilmeisesti on painunut pohjaan suht pystyssä keulan ilmataskun kannattelemana. Toki myös mahdollista, että tason runko on vääntynyt kääntöyrityksessä ennen uppoamista, se on alumiinia.

7
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Syyskuu 27, 2018, 07:13:41 ip »
Onnettomuustutkintalautakunta julkistaa tutkintaselostuksen huomenna perjantaina 28. syyskuuta kello 10:00.



Tiedotustilaisuus


Luotsiveneen L-242 vedenalainen hylyntarkastus

8
Elektroniikka / AIS-data
« : Syyskuu 27, 2018, 09:10:32 ap »



http://www.aishub.net/



Tätähän voisi kokeilla. Asemia näköjään löytyy Suomesta ja Virosta.

9
Uutiset / Meripelastuksen toimitusjohtaja vaihtuu
« : Syyskuu 26, 2018, 05:34:08 ip »
Lainaus
Suomen Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jari Piirainen on irtisanoutunut tehtävästään 12.9.2018 omasta aloitteestaan. ”Eroon ei liity mitään dramatiikkaa, on vain tullut aika antaa viestikapula seuraavalle kuuden vuoden hienon kokemuksen jälkeen. Jatkan irtisanomisajan (6 kk) toimitusjohtajan tehtäviä, joskin irtisanomisajan lopussa pidän kertyneet lomat pois. Näin ollen varsinainen työ jatkuu suunnilleen vuodenvaihteeseen saakka”, sanoo Piirainen.

Meripelastusseuran hallitus aloittaa uuden toimitusjohtajan hakuprosessin välittömästi ja kertoo asiasta aikanaan lisää valintaprosessin tultua julkaisukelpoiseksi.



https://meripelastus.fi/blog/2018/09/26/suomen-meripelastusseuran-toimitusjohtaja-vaihtuu/

10
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 26, 2018, 02:48:16 ip »
Eikös tuo veneen keinunta vähän niin kuin kuulu veneilyyn ;)

Eikun on oikeasti hieno sovellus ja ei ole mikään helppo juttu saada hyvin toimimaan. Arvostan.


Joo, itsellä ei ole kovin kummoinen tuo pahoinvointikestävyys, se on merellä tultu kokeiltua, olen eka joka oksensi Haminasta, kylki oli ihan aamupalassa. :) Seuraavana oli MTU:n teknikko. Toki se varmaan helpottaa jos altistuu sille enemmän.

11
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 21, 2018, 10:11:29 ap »
Jonkun videon kommenteissa oli mainittu, että näiden hankintahinnat ovat tulleet paljon alas alkuperäisestä. Hieno uutinen jos pitää paikkansa. Noissa videoissa olikin käyty läpi tuotannon kehittämistä ja onhan tuote vielä suht uusi markkinoilla joten voi tuo hintojen lasku hyvinkin pitää paikkaansa.

12
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 21, 2018, 10:08:59 ap »
Asennuskuvaa

13
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 20, 2018, 11:42:28 ip »

14
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 20, 2018, 11:10:40 ip »

15
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 20, 2018, 11:08:19 ip »

16
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 20, 2018, 11:00:09 ip »

17
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 20, 2018, 10:51:57 ip »

18
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 20, 2018, 10:45:28 ip »

19
Varustelu / Seakeeper
« : Syyskuu 20, 2018, 10:34:20 ip »

20
Yleistä / Viron rannikkovartioston kalusto
« : Syyskuu 18, 2018, 12:42:40 ip »
16.8.2018

Rajavartiolaitos sai uuden (ulko)vartiolaiva Rajun käyttöönsä. Aluksessa on öljyn ja kemikaalien torjuntavarustus ja kaksi vesitykkiä palotorjuntaan. Raju maksoi yli 16 miljoonaa euroa ja siinä on 10 henkinen miehistö. Paatin on valmistanut Baltic Workboats ja se on mallimerkiltään 45m Patrol Vessel.

Aluksen voimajärjestelmä on dieselsähköinen hybridi ja mahdollistaa mm pelkällä sähköllä ajamisen.

https://www.err.ee/854266/politsei-ja-piirivalveamet-sai-uue-laeva
http://bwb.ee/vessel/patrol45wphybrid/
https://www.danfoss.com/en/service-and-support/case-studies/dps/estonia-s-pollution-fighting-electric-hybrid-patrol-vessel/




21
Yleistä / Viron rannikkovartioston kalusto
« : Syyskuu 18, 2018, 11:56:37 ap »
29 toukokuuta 2018


Rajavartiolaitos otti Tallinnssa käyttöönsä uuden partioveneen nimeltä Pikne. Narvan jokisuisto saa samanlaisen veneen nimeltä Udria. Veneissä taakse telakoituna vesijetti jota käytetään matalassa vedessä operoidessa. Veneiden pituus 17m, leveys 4,67m ja uppouma 1m. Maksiminopeus 40 solmua. Veneet on valmistanut Baltic Workboats Saarenmaalla ja


https://www.politsei.ee/et/uudised/pohja-ja-ida-prefektuur-said-uued-kaatrid-105
https://www.ohtuleht.ee/879702/galerii-piirivalve-sai-enda-kasutusse-uhiuued-kaatrid

22
Vetolinja / Cat C15, C-15, 3406E
« : Syyskuu 17, 2018, 10:03:05 ap »

Caterpillar 6NZ C-15 Truck Engine Build Part 3


Part 3 of Cat 6NZ C-15 engine rebuild.  Showing the finished engine.


"First start we will run hard to seat rings. We will run it under load for first four hours at least before letting it idle.


This engine costs $40 000 USD, 6NZ if anyone is interetested. My email is KT3406E@gmail.com I can give my phone number via email."

23
Uutiset / Rajan Rannikkovene 2018
« : Syyskuu 10, 2018, 05:06:02 ip »
Rannikkovene 2018, RV18 ja siitä valmistettu sarjan ensimmäinen vene SL2132 on uusi Rajavartiolaitoksen venetyyppi. Veneen on suunnitellut ja rakentanut Uudenkaupungin Työvene ja heidän mallimerkintä on RV15E.

Veneessä on pelastuskäyttöön vesijetin telakointipaikka, hydraulinen kansinosturi.

http://www.tyovene.com/en/news
http://www.laivabongari.fi/sl-2132/
https://twitter.com/search?q=%23rannikkovene&src=typd



24
Lainaus
Please note that PAROC Marine Navis Mat 60 and PAROC Marine Navis Mat 90 can be covered with aluminium foil (AluCoat®).

It is also possible to use PAROC Marine Navis Wired Mat 60 / PAROC Marine Navis Wired Mat 90 in the constructions. The facings available for wired net mats are aluminium foil (AluCoat®) and black or white glass fiber clothing.

Onkohan nämä pinnoitteet nyt VTT:n vaatiman öljyroiskeiden pitäviä jotta öljy ei imeydy eristeeseen? Ainakin ne reitetyt alumiinilevyt ovat kai olleet hengittävinään - en tosin menisi takuuseen jos sen levyn ja villan välissä on muovi.

25
Lainaus
PAROC Light Marine solutions are new lightweight solutions for A60 aluminium constructions and A-class steel decks and bulkheads.

Requirement on the shipbuilding industry are becoming increasingly stringent worldwide, both from economic and ecological perspectives. Focus is on operational efficiency, in addition to environmental aspects and sustainability. The new Paroc lightweight products are good for our environment: CO2-emissions will be reduced starting with the transport of the products from the factory until being installed in the shipyard and sailing on the water. PAROC Light Marine solutions offer up to 40% weight reduction in A-class steel solutions and A60 aluminium constructions.

The products approved for A-class steel solutions are PAROC Marine Navis Slab 60, PAROC Marine Navis Mat 60 and PAROC Marine Navis Wired Mat 60. The density and thickness of the products is always the same no matter which product is used in the construction. Products can be used in different combinations, also combining slabs and mats in same application. There is a wide variety of different installation possibilities, which simplifies the installation on-site.

PAROC Light Marine A60 aluminium solutions for 6 mm thick A60 aluminium constructions are based on one product PAROC Marine Navis Mat 60. Insulating thickness on both decks and stiffeners is 60 mm which makes the design less complex. The installation work is easier with a lighter product and only one insulation layer is needed for all constructions. This solution is available also for restricted bulkheads.

Paroc lightweight solutions for 4 mm thick A60 aluminium constructions are based on only one product PAROC Marine Navis Mat 90 in two thicknesses; 60 mm on decks and 70 mm on bulkheads.

https://www.paroc.com/about-paroc/news-and-media/news-archive/2018/~/link.aspx?_id=4BE5AFCAB225485C9663CE730760BC58&_z=z

26
Yleistä / Hamina-luokan peruskorjaus
« : Syyskuu 06, 2018, 07:11:54 ip »
Taitaa olla vielä tekemistä :)

27
Projektit / VTT:n ammattiveneohjeisto
« : Syyskuu 05, 2018, 11:47:06 ap »
VTT:n asiantuntijan kommentin mukaan nykyään työveneisiin tehdään myös CE-normiston (kuluttajatuotteet) mukainen tarkastus jotta venettä ei tarvitse tarkastaa ja katsastuttaa Trafilla enää toistamiseen sen elinkaaren loppupäässä jossa ne usein myydään yksityiseen käyttöön. Isommalla veneellä tarkastuksen ja katsastushyväksyntöjen hinta saattaa helposti tulla maksamaan puolet tai koko veneen arvon riippuen tapauksesta.

Ihan hyvä tapa. Olen ymmärtänyt, että työveneiden osalta on jotain helpotuksia CE-vaatimuksiin (päästöt, käyttäjäsuojaus/turvalaitteet)  joten niiden suhteen täytyy varmaan olla joku ratkaisu tai CE-hyväksyntä ei muuten ole mahdollista?

28
Projektit / VTT:n ammattiveneohjeisto
« : Syyskuu 05, 2018, 11:30:50 ap »
Lainaus
Ammattiveneitä on tarkastettu Pohjoismaisen Venenormiston (NBS-Y) mukaan vuodesta 1982 alkaen. Usein tarkastus on ollut vapaaehtoinen, mutta joissain tapauksissa lakisääteinen esim. öljynsuojarahaston korvauksen ehtona. NBS:n kehittäminen loppui 1990-luvun alussa.

Sen korvaajaksi kehitettiin silloisen Merenkulkuhallituksen (nykyään TraFi) Ammattiveneohjeisto perustuen NBS:ään ja uusiin ISO-standardeihin, joita oli kehitetty ensisijaisesti huvivenedirektiivin tarpeita varten.

Ammattiveneohjeisto tarjoaa modernin lähestymistavan ammattiveneiden turvallisuuden arvioinnille pituusvälillä 5,5 - 24 metriä. Ammattiveneohjeistoa on käytetty pääasiallisena työkaluna ammattiveneiden tarkastuksissa vuodesta 2009 lähtien.

Ammattiveneohjeistolle on tehty perusteellinen revisio ja uusin versio julkaistiin käyttöön maalikuussa 2016.

Nyt loppusyksyllä 2016 ohjeistolle tehtiin pienempi päivitys, jossa lähinnä on korjattu paino- ja viittausvirheitä. Joitakin teknisiä muutoksiakin on tehty. Suurin uutinen on kuitenkin, että ammattiveneohjeisto on käännetty englanniksi.

vttexpertservices.fi - ammattivenesäännöstö

29
Uutiset / Merialueen < 10m pelastusveneille verovapaus
« : Syyskuu 04, 2018, 11:19:33 ap »
Lainaus
Korkein hallinto-oikeus on eilen 3.9.2018 antanut päätöksen, jonka mukaan merialueelle sijoitettavat alle 10-metriset pelastusveneet on vapautettu arvonlisäverosta. – Tämä on historiallinen ja vapaaehtoiselle meripelastustoiminnalle erittäin merkittävä päätös, sanoo Suomen Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jari Piirainen.

https://meripelastus.fi/blog/2018/09/04/merialueen-alle-10-metrisille-pelastusveneille-verovapaus/

https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaatos/1535951196446.html

31
Markkina / Faster 840 poliisivene (1992)
« : Syyskuu 03, 2018, 12:24:59 ip »
Huutelu loppu sitten 16 600 €, 59 huutoa neljältä huutajalta.

32
Markkina / Faster 840 poliisivene (1992)
« : Syyskuu 02, 2018, 07:44:38 ip »
Nyt tuntuu olevan sen verran kiinnostusta ja rakoa alkuhintaan etteä eiköhän se myydä. :)

33
Vetolinja / Hyundai Seasall merimoottorit
« : Syyskuu 01, 2018, 09:21:37 ip »

34
Yleistä / RIB-valmistajia
« : Syyskuu 01, 2018, 08:34:38 ip »

35
Markkina / ENFORCER III - CB90H (1995)
« : Syyskuu 01, 2018, 08:05:39 ip »
Lainaus
Technical data
Length, Extreme:   15.90 m
Length, Hull:   14.90 m
Length, CWL:   13.00 m
Beam, molded:   3.80 m
Draft:   0.9 m
Displacement, light   17 tons
Machinery:   2 x VOLVO PENTA D13 (800hp @ 2 300rpm)
Reduction Gears:   2 x ZF360
Waterjets:   2 x Rolls Royce FF450
Speed cruising:   37 knots
Speed, sprint:   45 knots
Fuel Capacity:   2200 liters
Corr. range, full speed:   300 nautical miles
Navigations system   FURUNO NavNET 3D

http://www.dockstavarvet.se/products/boats-from-stock/cb90h-enforcer-iii/
http://www.dockstavarvet.se/wp-content/uploads/2015/01/enforcer-iii-cb-90-h.pdf


Varmaan niitä harvoja joissa ei ole Scanian alkuperäiset koneet.

36
Markkina / Faster 840 poliisivene (1992)
« : Syyskuu 01, 2018, 08:00:44 ip »
Tossa näyttäis olevan sama kuin uudessa Ville1 -veneessä, takakannen moottoriluukku ei ole tasan kannen kanssa ja varmasti haittaa kannen käyttöä jos siinä käsitellään jotein kuten öljypuomia oli uudessa veneessä tarkoitus.

37
Markkina / Faster 840 poliisivene
« : Syyskuu 01, 2018, 07:45:00 ip »
23 tuntia aikaa ja eka tarjous 10 100€ annettu :)

Myyjä on pitänyt oikeuden hylätä korkeimman tarjouksen joten vaikka hinta tosta nousisi, voi hyvin olla ettei mene kaupaksi. Toisaalta, nämä julkiset on usein "saatava pois käsistä ja nurkista" tyylisiä, eli voi käydä toisinkin.

38
Vetolinja / Seven Marine 627hp perämoottori
« : Elokuu 31, 2018, 03:01:08 ip »
Lainaus
Prop Shaft Power 627 hp @ 5600 RPM (468kW)
Engine Construction All aluminum
Engine Configuration Horizontal 90 degree V8
Displacement 376ci (6162cc)
Bore x Stroke 4.065 x 3.622 in (103.25 x 92mm)
Compression Ratio 8.6:1
Induction System 1.9L TVS supercharged and intercooled
Cooling System Closed loop
Fuel System Multi-Port Injection (MPI)
Maximum Speed 6000 RPM
Steering Integrated hydraulic power steering
Lubrication System Wet sump
Oil Capacity 8 qt
Ignition  8 coil digital ignition
Alternator 180A (120A @ 1000 RPM, 12V)
Trim Power trim and tilt
Transmission Electronically controlled 90 ZF wet disc clutch
Exhaust Water cooled stainless headers with dual overboard exhaust
Shaft Length 627sv: 20” & 25" to 39” (1” increments 25" to 39")
Rotation CW, CCW, & Contra-rotating
Trim and Tilt Range -5 degrees to 67 degrees
Shallow Water Trim Range 15 degrees
Recommended Fuel 89 octane minimum
Gear Ratio BASE Gear Ratio BASE
Gear Ratio CR 627 CRsv: 2.33:1, 2.14:1, 1.96:1
Gear Ratio GT 627 GTsv: 1.47:1, 1.61:1
Dry Weight with 20" leg 1094 lb (497Kg)

http://www.seven-marine.com/motors/seven-627sv/


Aika vehje, Yamahalla on 325hp isoin malli :-o

39
Markkina / 37m partiovene
« : Elokuu 29, 2018, 11:15:31 ip »

40
Markkina / Faster 840 poliisivene
« : Elokuu 29, 2018, 03:48:46 ip »
Mielenkiintoista seurata miten tossa käy. Pitää jossain vaiheessa napata noita kuvia ja tietoja talteen ja tallentaa ton lopputulos tähän ketjuun, huutokauppa-saitilta ne katoaa aika nopeasti.

41
Markkina / Faster 840 poliisivene
« : Elokuu 29, 2018, 03:47:46 ip »
Kattelin vielä kuvia ja olettaisin että tutka tulee mukana. Se lienee jo jonkun arvoinen.

On, varmasti. Kaikki Furunon kamat on arvokkaita.

42
Markkina / Faster 840 poliisivene
« : Elokuu 29, 2018, 02:51:55 ip »
Rungossa (rasitus)murtumia ja koneella ajettu 13000h ja muulla tekniikalla 25000h.

Olettaen että sieltä on elektroniikat purettu niin vaikea uskoa että kukaan tosta 10k€ tarjoaa.

Projektihan se selkeesti on. Alumiinirunkoa pystyy tiettyyn rajaan asti korjaamaan, se toki edellyttää välineitä ja puhtaita tiloja. Ja koneen pystyy rakentamaan uudelleen edellyttäen, että siinä on uivat sylinterit. En tunne ko mallia onko siinä.

Käyttötunnit ovat varmaan paljon lillumista valvonta-alueella, diesel-koneelle sellainen tyhjäkäynti ei kyllä tee hyvää ollenkaan.

Joka tapauksessa, mikä tahansa kauppahinta olisikin, niin siihen pitää investoida rutkasti että sen saa katsastettua ja käyttöön. Työveneen ostaja on varmaan firma joten se pistää myyntihintaa hieman perspektiiviin.

Voisi kuvitella, että potentiaalisten ostajien joukossa tuon veneen tyyppi, historia ja käyttö nostaa arvoa ainakin hieman. Toisaalta, jos ostaja on yritys niin sillä ei varmaan ole niin merkitystä.

Jos ostajaa ei löydy niin Kuusankoskella on varmaan joku alumiinin kilohinta sille :)

43
Uutiset / Rajavartiolaitoksen NV 17 luokka
« : Elokuu 29, 2018, 01:11:09 ip »
Ei ole näköjään vielä päässyt kalustoluetteloon http://www.raja.fi/rajavartiolaitos/rajavartiolaitoksen_alukset

44
Uutiset / Rajavartiolaitoksen NV 17 luokka
« : Elokuu 29, 2018, 01:00:17 ip »
Lainaus
Rajavartiolaitos on vastaanottanut uuden NV 17 -venesarjan ensimmäisen veneen. Nyt hankittava venesarja korvaa vanhentunutta avovenekalustoa ja tuo merkittävän parannuksen Rajavartiolaitoksen kevyemmän aluskaluston suorituskykyyn. Uudet veneet tulevat toimimaan merivartioasemien tärkeinä perustyökaluina yhdessä PV08-luokan partioveneiden ja RV90-luokan rannikkovartioveneiden kanssa.

Uusi vene on tyypiltään Zodiac MilPro SRA 850. Kyseessä on 8,5 metriä pitkä RIB-vene joka painaa noin 3 tonnia. Vene on varustettu kahdella Yamahan 350 hevosvoimaisella perämoottorilla, joilla saavutetaan yli 50 solmun nopeus. Rajavartiolaitoksen lakisääteisiin tehtäviin optimoidun veneen ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa ergonominen ohjailuympäristö, laaja muunneltava kansitila, rantautumis- ja pelastusportit sekä monipuolinen navigointi- ja viestivälinevarustus. Veneen väritys on sinivalkoinen Rajavartiolaitoksen uuden värimallin mukaisesti.

Uudet veneet toimittaa Rajavartiolaitokselle Yamaha Motor Europe N.V., branch in Finland. Hankintasopimus sisältää 21 venettä sekä option viidelle lisäveneelle. Venesarja on valmis vuoteen 2022 mennessä ja sen merkitys nopeaa reagointia vaativissa rajavalvonta- ja meripelastustehtävissä tulee olemaan merkittävä.

https://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/rajavartiolaitos_uudistaa_nopeaa_venekalustoaan_76081

45
Markkina / Finspeed 730 pelastusvene
« : Elokuu 28, 2018, 07:39:43 ap »
https://huutokaupat.com/1006755


Näköjään tuon merkin takana on Boomeranger Boats Oy, enpä tiennyt aiemmin.

46
Markkina / Faster 840 poliisivene (1992)
« : Elokuu 28, 2018, 07:36:18 ap »
Lainaus
Poliisin Materiaalikeskus, Poliisin nettihuutokauppa
Faster 840, Helsinki

Rekisterissä: Kyllä, rekisteröity ammattiveneeksi
Katsastettu: Ei vaadi katsastusta
Valtion käytössä ollut moottorivene.

Mitat: pituus 8.4 m, leveys: 3 m, syväys: 1 m
Valmistusmateriaali alumiini
Käyttöönottovuosi: 1.1.1992

Moottori:
Veneeseen on moottori vaihdettu kertaalleen ja nykyinen moottori on ollut käytössä vuodesta 2005 ja on tyypiltään:VOLVO PENTA TAMD63L-A.
Moottorin teho on 300hv ja kyseisellä moottorilla on ajettu n.13000h.
Merivaihde on ZF 1:1 ja vuosimalliltaan 1992 käyttötunteja n.25000h.
Propulsiolaite, Hamilton jet 270 on myös vuosimalliltaan 1992 ja käyttötuntimäärältään n.25000h.

Havaitut viat

Veneen rungossa väsymiskohteita sekä murtumia, runko osittain korodoidutunut: pohja, rungon ja kannen saumakohta, ohjaamon ylärakenteet.
Propulsiolaitteet ovat veneen alkuperäisiä, huollettu valmistajien huolto-ohjelmien mukaisesti mutta ovat jo huonokuntoisia johtuen suuresta käyttömäärästä.
Voimanlähde on peruskunnostuksen tarpeessa suuren käyttötuntimäärän vuoksi n.13000h.

Aloitushinta 10 000 €.

https://huutokaupat.com/1011309

47
Markkina / Hamilton 291
« : Elokuu 23, 2018, 07:23:58 ip »
Myyjänä Puolustusvoimat, Karjalan lennosto.

https://huutokaupat.com/965156


Uusi, käyttämätön. 125 huutoa, 11 huutajaa.  Tarjottu 12500€, tarjous hyväksytty.

48
Yleistä / Korroosiosta
« : Elokuu 21, 2018, 11:47:28 ip »

USA kuljetti F-86 Sabre hävittäjiä laivoilla Japaniin osallistumaan Korean sotaan ja koneita kastellut merivesi syövytti ison osan, ilmeisesti aluminiinirunkoisista koneista pilalle matkan aikana :-o

51
Vetolinja / MAN mallimerkinnät LF, LO, LE ?
« : Elokuu 20, 2018, 01:11:56 ip »

MAN:lla näyttäis joka moottorityypin perässä olevan LF, LO tai LE - mitäköhän nuo tarkoittaa? Perstuntumalla noita on näkynyt LF:ää rekkamoottoreissa ja LE:tä merimoottoreissa.

53
Vetolinja / Kaksivaiheinen polttoaineensuodatus
« : Elokuu 18, 2018, 10:34:42 ap »



En tienny et totakin tehdään, oletin et ne on kaikki varalla, helpon vaihtamisen takia kesken ajon.

54
Vetolinja / Cat C15, C-15, 3406E
« : Elokuu 13, 2018, 02:28:13 ip »
Caterpillar 6NZ C-15 Out of Frame Engine Rebuild Part 2


55
Vetolinja / Moottorin osamyyjiä
« : Elokuu 13, 2018, 11:23:54 ap »

https://www.ipdparts.com/ Caterpillar, Cummings ja Volvo D12
https://www.dseparts.nl

56
Yleistä / 2 Man 800hp removed
« : Elokuu 12, 2018, 03:08:48 ip »

58
Yleistä / SV Seeker tender
« : Elokuu 10, 2018, 09:53:21 ap »

59
Markkina / Halmatic Atlantic 21 1983
« : Elokuu 06, 2018, 12:48:54 ap »

60
Yleistä / Torpeedovene T56
« : Elokuu 04, 2018, 12:09:23 ap »

Sivuja: [1] 2 3 4 5