Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Juha Tuomala

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 8
4
Vetolinja / Cat C15, C-15, 3406E
« : Heinäkuu 17, 2018, 10:59:58 ip »

5
Vetolinja / Cat C15, C-15, 3406E
« : Heinäkuu 17, 2018, 09:29:04 ip »

6
Vetolinja / Cat C15, C-15, 3406E
« : Heinäkuu 17, 2018, 09:13:01 ip »
KT3406E: Miten eri versiot poikkeavat kannen tekniikasta ja venttiilien ohjauksessa:



Eiköhän toi jacke-brake yksikkö puutu kokonaan merimoottoreista. Mielenkiintoista miten se on tehty noissa myöhemmissä ACERT-malleissa missä se on yksi yhtenäinen yksikkö?

7
Yleistä / Ampelmann - Gyro-kompensoitu gangway
« : Heinäkuu 17, 2018, 12:30:59 ip »

9
Vetolinja / Cat C15, C-15, 3406E
« : Heinäkuu 17, 2018, 12:51:17 ap »
KT3406E kampiakseleista


11
Vetolinja / Cat 3208
« : Heinäkuu 16, 2018, 12:59:12 ip »
Tämä lohkoja ilman märkiä linereita.



12
Vetolinja / Caterpillar DITA, DITTA lyhenteet?
« : Heinäkuu 16, 2018, 12:50:24 ip »
Ja tietysti

ACERT - Advanced Combustion Emissions Reduction Technology

13
Vetolinja / Caterpillar DITA, DITTA lyhenteet?
« : Heinäkuu 16, 2018, 12:49:27 ip »
Dodii,

DITA - Direct Injector Turbocharged Aftercooler
DITTA - Direct Injector Twin Turbo Charged Aftercoold

http://carzscan.com/m/MyPrograms/Cat_Acronyms.html

15
Vetolinja / Caterpillar DITA, DITTA lyhenteet?
« : Heinäkuu 16, 2018, 12:43:24 ip »

16
Markkinat / Uki Boats 1990 valmistama teräsrunkoinen luotsikutteri L124
« : Heinäkuu 11, 2018, 03:30:47 ip »
Lainaus
U:ki Boats v. 1990 valmistama teräsrunkoinen luotsikutteri L124


Pääkone CAT 3412T, 350 kW, ajettu noin 7300 h. Apukone Valmet 20 kVA. Yksi omistaja.


Kutterin runko, peräisin ja potkurit ovat jäävahvistetut. Koneen jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu jäissä ajamiseen ja ympärivuotiseen käyttöön. 

Pituus 14,6 m, leveys 4,7 m, syväys 2,5 m, paino 43,3 t, nopeus 9,6 kt.

Kutteri on telakoitu syksyllä 2015 ja katsastettu juuri liikennealueelle III.

Varusteet: Tutka, GPS, VHF-/DSC, kaiku, apukone, maasähkö, kansi- ja kulkuvalot, pelastuslautta, pelastusliivit, kompassi, valonheitin.

Veneen myyjä on Finnpilot Pilotage Oy (www.finnpilot.fi).


https://huutokaupat.com/959733

17
Lainaus
Marine Alutechin v. 1996 valmistama alumiinirunkoinen nopea luotsivene L218.

Pääkone Scania DSI 11, 288 kW. Moottorilla arvioidaan ajetun yhteensä noin 6000 h, mutta laskenta nollattiin, kun kone haalattiin noin 6 vuotta sitten. Vetolaite ff jet, haalattu myös noin 6 vuotta sitten. Yksi omistaja.

Pituus 11,3 m, leveys 3,5 m, syväys 0,7 m, paino 8 t, nopeus 20 kt.

Varusteet: Tutka, GPS, VHF-/DSC, maasähkö, kansi- ja kulkuvalot, pelastuslautta, pelastusliivit, kompassi, valonheitin.

Veneen myyjä on Finnpilot Pilotage Oy (www.finnpilot.fi).

https://huutokaupat.com/960584

18
Markkinat / Marine Alutechin 1997 alumiinirunkoinen luotsivene L220
« : Heinäkuu 11, 2018, 03:21:34 ip »
Lainaus
Marine Alutechin v. 1997 valmistama alumiinirunkoinen nopea luotsivene L220.

Pääkone Scania DSI 11, 288 kW. Veneeseen on vaihdettu kunnostettu moottori, jonka käyttötunnit eivät ole tiedossa. Veneellä on vaihdon jälkeen ajettu kolme kesää. Vetolaite ff jet. Yksi omistaja.

Pituus 11,3 m, leveys 3,5 m, syväys 0,7 m, paino 8 t, nopeus 20 kt.
Varusteet: Tutka, GPS, VHF-/DSC, maasähkö, kansi- ja kulkuvalot, pelastusliivit, kompassi, valonheitin.

Veneen myyjä on Finnpilot Pilotage Oy (www.finnpilot.fi).

https://huutokaupat.com/960596

22
Uutiset / Volvo Penta unveils hybrid marine propulsion
« : Kesäkuu 28, 2018, 11:34:06 ap »
Volvo Penta has unveiled a hybrid concept for its IPS propulsion system.

The IPS hybrid system is planned initially for the 8-13 liter engine range – suitable for powering vessels such as ferries, pilot and supply boats, as well as yachts. It uses proven hybrid technology first developed within the Volvo Group, which Volvo Penta is now adapting and certifying for marine applications, using its extensive boat propulsion experience.

“With full torque from the electric motor available instantly, the boat will maintain the responsiveness and controllability that IPS is famous for in electric-only mode, as well as offering the ability to run at 10 to 12 knots.”

A clutch and electric motor are added between the engine and the IPS pod. The electric motor is supported by scalable (depending on application needs) Li-ion battery packs that can be charged externally using AC or DC chargers; or recharged using the primary diesel engine. Opening of the clutch allows the boat to run in electric-only mode, and with the clutch closed both diesel and electric power can be used in parallel. In terms of operation, the captain will use the familiar control interfaces of the IPS system, with the addition of new drive modes to choose from.

https://boatingindustry.com/news/2018/06/27/volvo-penta-unveils-hybrid-marine-propulsion-concept/

23
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Kesäkuu 28, 2018, 11:22:43 ap »
Lainaus
Efter lotsbåtsolyckan: Fler nödutgångar och mer utbildning ska göra lotsarbetet säkrare

KJELL VIKMAN JAKOBSTAD

Två personer omkom i samband lotsningsolyckan i december 2017 utanför Emsalö i Borgå och en del förbättringsåtgärder har redan införts på lotsbåtarna för att öka säkerheten.

Lotsbåtarna har bland annat utrustats med två nya nödutgångar från styrhytten förutom dörren till hytten. Utbildningen av personalen är också en viktig fråga i sammanhanget.

Lainaus
Den kommission som tillsattes efter olyckan har ännu inte fått sin rapport klar. Men olyckan har redan påverkat frågor som gäller utbildningen av personalen på lotsbåtarna och själva konstruktionen av båtarna.

Enligt Jens Ahlskog är det inte troligt att en likadan olycka med lotsbåten L 242 skulle ha kunnat ske på öppet hav. Närheten till fartyget som ska lotsas och fartygets svängningar har en större inverkan.

- Finnpilot har vidtagit åtgärder där man talar om marginaler till fartyget och hur man ska passera fartygets aktervåg. Det är viktigt att hålla ett gott avstånd till fartyget, i det dåliga vädret följde lotsbåten strax akterom fartyget.

Lainaus
Vid Kewatecs hallar i Karleby ...

Vid kajen ligger en av Finnpilots båtar som är inne för maskinbyte och uppe på land ligger skrovet till olycksbåten L 242.

Båtens hytt finns fortfarande i Borgå och från Finnpilots sida har man ännu inte bestämt sig om L 242 ska byggas upp på nytt eller skrotas.

Under vårvintern har olika förbättringsåtgärder gjorts på landets snabbgående lotsbåtar.

- För att sänka tyngdpunkten har nya bränsletankar utformats på den här båten som går mera på längden än på höjden. Det sänker tyngdpunkten när man kör med fulla tankar och båten blir mer stabil
, säger Jens Ahlskog.

- Ifall båten ligger på sidan har det gjorts svårare för vatten att tränga in via luftintaget till maskinrummet.

Möjligheter att bygga båtar som rätar upp sig själva utan att säkerheten riskeras för besättningen eller för lotsen undersöks.

Säkerhetsåtgärderna testas och utvärderas om de kan implementeras på alla snabbgående lotsbåtar.

- På alla landets snabbgående lotsbåtar har det gjorts två nya evakueringsvägar förutom dörren till styrhytten. Det är två öppningsbara luckor i styrhytten som är officiella nödutgångar.

- Det finns en relativt lång tid att evakuera innan båten vänder helt upp och ned, det såg man under olycksnatten i höstas.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/06/28/efter-lotsbatsolyckan-fler-nodutgangar-och-mer-utbildning-ska-gora-lotsarbetet

24
Yleistä / Ulkovartiolaiva Turva
« : Toukokuu 28, 2018, 11:34:38 ap »
Lainaus
Suomen 
ja ympäristön Turva

Uuden monikäyttöisen ulkovartiolaiva Turvan ainutlaatuisuutta kuvaa parhaiten se, että useiden valtioiden merivartiostot ovat jo ennen käyttöönottoa ilmaisseet halunsa tutustua siihen.

TERO TUOMINEN

Ulkovartiolaivat ovat Suomen merivalvonnan työjuhtia. Ne viettävät suurimman osan vuodesta eli jopa 300 päivää merellä. Tämä edellyttää tarpeeksi suurta kokoa, jotta alus kestää kaikenlaisia sääolosuhteita.

Isot laivat maksavat paljon, joten nykyisin niistä halutaan rakentaa monikäyttöisiä. Rajavartiolaitoksen uusin, lähes 100 miljoonaa euroa maksanut alus Turva kykeneekin rajavalvonnan ohella meripelastukseen, hinaukseen, pelastuskopterien lentotoiminnan johtamiseen, sammutustehtäviin, meren- ja ilmantutkimukseen sekä kemikaalien ja öljyntorjuntaan.

Lisäksi sillä on kriisitilanteessa maanpuolustuksellisia tehtäviä. Koska ympärivuotinen käytettävyys on tärkeää, E4-jääluokitettu Turva kykenee kulkemaan 80 sentin paksuisessa jäässä.

Monikäyttöalusten rakentaminen on joskus kaksiteräinen miekka. Huonoimmassa tapauksessa lopputuloksena on kaikissa aiotuissa tehtävissä epäkelpo alus. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että nyt olisi saatu laadittua varsin onnistunut kokonaisuus.

Turva korvaa kolme pienempää, 90-luvulla hankittua Telkkä-luokan vartiolaivaa. Ne eivät kyenneet liikkumaan jäissä, eikä niiden öljyntorjuntakyky ollut nykyvaatimusten mukainen. Alukset myytiin ulkomaille. STX Europe rakensi UVL Turvan Raumalla. Alus jäänee tämän aikanaan Rauma-Repolan telakkana tunnetun tuotantolaitoksen viimeiseksi työksi. Tehtävä ei ollut helppo, sillä vastaavaa monitoimialusta ei ole maailmalla aiemmin tehty. Kyseessä on Rajavartiolaitoksen kaikkien aikojen suurin laiva – pidempiä valtion aluksia on vain jäänmurtajissa. Silti tilaa ei suinkaan ollut liikaa kaikkien tarvittavien järjestelmien mahduttamiseksi.

Alun perin Turvan piti valmistua jo vuoden 2013 puolella. Aluksen luovutuksen myöhästymistä perusteltiin asiakkaan ja telakan päätöksellä testata huolella kaikki toiminnallisuudet.

Diesel-sähköinen koneisto

Laivan propulsio on toteutettu hybridijärjestelmällä. Turvassa on kölilinjalla yksi normaali säätölapapotkuri. Hieman taaempana kummallakin puolella on kaksi 360 astetta kääntyvää Rolls-Royce Azipull -ruoripotkuria. Nekin on osittain valmistettu Raumalla.
Apuna aluksen ohjailussa on kaksi tunneloitua keulapotkuria, joista toinen on alaslaskettava ja kääntyvä.

Monipuolinen propulsiojärjestelmä mahdollistaa Turvan erittäin tarkan ajamisen tai vaikkapa pitämisen paikallaan. Tämä ominaisuus on tarpeen esimerkiksi öljyntorjunnassa.

Turvan suunnittelussa on luonnollisesti huomioitu ympäristöseikat, sillä hankkeessa on mukana Suomen Ympäristökeskus SYKE. Uusi alus tuokin merkittävän lisän Suomenlahden öljyvahinkojen torjuntakykyyn.

Aluksen 5 400 kilowatin Wärtsilä 12V34DF -päämoottoria ja kahta 2 700 kilowatin Wärtsilä 6L34DF -moottoria voidaan ajaa sekä dieselillä että nesteytetyllä maakaasulla (LNG). Jälkimmäistä käytettäessä päästöt minimoituvat.

Moottorit ovat turvallisuuden maksimoimiseksi kahdessa erillisessä konehuoneessa. Etummaiseen konehuoneeseen sijoitetut kaksi pienempää moottoria pyörittävät ainoastaan generaattoreita, joilla tuotetaan sähkö ruoripotkurien moottoreille.

Pääkone on taaempana ja se on mekaanisesti akseloitu keskipotkuriin. Tarvittaessa myös sillä voidaan tuottaa sähköä ruoripotkureille ja muihin aluksen tarpeisiin.

Turvallisuutta lisää myös aluksen kaksoispohja, joka varmistaa toimintakyvyn säilymisen karilleajotilanteissa.

Voi pelastaa tankkerin

Turvassa on tehoa niin paljon, että se pystyy ottamaan ohjauskyvyttömään tilaan joutuneen öljytankkerin hätähinaukseen. Staattista hinauskykyä on noin 100 tonnia. Vaihtoehtoisesti alus pystyy keulallaan puskemalla estämään tuuliajolla olevan laivan ajautumisen karikolle.

</p><p class="sis">Mikäli öljyvahinko kuitenkin tapahtuu, laivalla on keräysjärjestelmä, jolla voidaan nostaa mereen joutunutta öljyä aluksen tankkeihin. Suomalaisen Mobimarin toimittamassa laitteistossa sivuille meren pinnalle laskettavat puomit ohjaavat kelluvaa öljyä aluksen sisään. Siellä harjakeräimet erottavat veden ja nostavat öljyn laivaan. Säiliöiden tilavuus on yhteensä 1&nbsp;200 kuutiometriä.

</p><p class="sis">Turva on varustettu myös vaarallisia kaasuja tuottavien kemikaalionnettomuuksien varalta. Aluksen sisätilat voidaan ylipaineistaa, ja kulku tapahtuu ilmalukkojen kautta. Takaosan kannella työskenteleville on hengitysilmaletkut, joiden avulla toimintaa voidaan jatkaa myrkyllisissä olosuhteissa ilman paineilmasäiliöitä.

</p><p class="sis">Laivassa on puhdistuslinja, jonka kautta öljyn tahraamat miehistön jäsenet voivat kulkea takaisin sisätiloihin. Suomalaisaluksella on luonnollisesti myös sauna.</p><p class="sis"></p>

Tehokas johtamisjärjestelmä

Turvan komentosillan etupuolella on suuri lentokansi. Kansi on mitoitettu niin, että kaikki Itämerellä operoivat pelastuskopterit voivat käyttää sitä. Aiemmin ainoastaan jäänmurtajilla on ollut mahdollisuus tukea koptereita.

</p><p class="sis">Alus pystyy myös tankkaamaan koptereita lentopetrolilla. Tämä onnistuu lentokannella tai myös niin, että leijunnassa oleva kopteri vinssaa polttoaineletkun ylös. Merellisessä pelastusoperaatiossa toiminta-aika pitenee näin merkittävästi verrattuna siihen, että kopterit joutuisivat välillä lentämään maatukikohtiinsa tankkaamaan.

</p><p class="sis">Turvalle voidaan myös jättää uppoavalta alukselta tai vedestä nostettuja henkilöitä. Näin kopteri voi heti jatkaa pelastustoimintaa.

Kun alus luovutettiin Rajavartiolaitokselle 9. toukokuuta, tilaisuuden kunniaksi Turun Vartiolentolaivueen AS332L1 Super Puma -meripelastushelikopteri tuli ensimmäistä kertaa laskuun lentokannelle. Aiemmin laskeutumista oli kokeillut Helsinkiin tukeutuva Agusta Bell AB214 -helikopteri.

Uudella ulkovartiolaivalla on Rajavartiolaitoksen alukseksi myös poikkeuksellisen tehokas ilmavalvontakyky. Ylimpänä laivan mastorakennelmassa on laatikkomainen Airbus Space and Defence TRS-3D -tutkan antenni. Samanlaiset järjestelmät on asennettu merivoimien Hamina-luokan ohjusveneisiin (TM 18/2006) ja Hämeenmaa-luokan miinalaivoihin.

Johtamisjärjestelmään kuuluu myös saman valmistajan MRSS 2000 -toisiotutka, joka näyttää trans­pondereita eli tutkavastaajia käyttävän kaupallisen lentoliikenteen. Kokonaisuuden avulla pystytään luomaan ilma- ja meritilannekuvaa, jota voidaan hyödyntää niin rajavalvonnassa kuin pelastustoiminnassa käytettävien ilma-alusten johtamisessa.

Turvalla on myös kyky vedenalaiseen valvontaan tarkemmin määrittelemättömän järjestelmän avulla.

Ympärikäveltävä komentosilta

Aluksen yläkannella on joka suuntaan avautuva 360 asteen komentosilta. Alus on suunniteltu niin, että sitä voidaan operoida eteen ja taakse. Monissa pelastus- ja torjuntaoperaatioissa toiminta tapahtuu nimenomaan suurella puupintaisella peräkannella. On tärkeää, että päällystö näkee, mitä siellä tapahtuu.

</p><p class="sis">Kun haluttiin joka suuntaan avautuva näkymä, konekuilu ja savutorvi oli vietävä ylös komentosillan keskeltä.

</p><p class="sis">Silta on kolmiosainen. Edessä hoidetaan navigointi ja takana johdetaan kansitoimintaa. Osien välissä syvennyksessä on erityistehtävien johtokeskus. Sillan siivissä on myös kaksi sivuohjailupaikkaa, joita tarvitaan, kun alus kiinnittyy laituriin.

</p><p class="sis">Uudessa ulkovartiolaivassa on neljä erilaista apuvenettä. Kaksi niistä on aluksen kyljissä liukuluukuilla suljettavissa tiloissa, merivartioiden kielellä ”resesseissä”. Oikealla puolella on katetulla tilalla varustettu partiovene. Vastalaidalla on nopea, avoin RIB-vene (<i>Rigid Inflatable Boat</i>), jota voivat käyttää esimerkiksi Rajavartiolaitoksen erikoisjoukot alustarkastuksissa tai vastaavissa tehtävissä.

</p><p class="sis">Taaempana ulkona Turvan laidoilla on katettu pelastusvene miehistölle sekä karu työvene. Jälkimmäistä tarvitaan esimerkiksi öljyntorjunnassa tai sukeltajien tukialuksena. Työkannelle voidaan kuormata tehtävissä tarvittavia varusteita 20 jalan konteissa. Niitä mahtuu kannelle enimmillään yhdeksän.

Merellä 300 päivää

Uusi ulkovartiolaiva tilattiin vuonna 2011 rakennustunnuksella UVL10. Rakentaminen käynnistyi lokakuussa 2012. Merikokeisiin päästiin helmikuussa 2014, ja takana on viisi koeajoa Raumanmerellä.

Luovutuksen jälkeen käynnistyi kahden viikon koulutusjakso miehistölle. Telakalla on ollut Rajavartiolaitokselta kahdeksan hengen ryhmä koko rakennusprojektin ajan. Uuteen alukseen tulee 18 hengen miehistö. Lisäksi Turvalla on heti vapaata hyttitilaa 12 hengelle. Sitä voidaan hyödyntää erilaisissa erikoistehtävissä tarvittavalle henkilöstölle. Alus pystyy olemaan kuukauden yhtäjaksoisesti merellä.

Turva on maalattu Suomen lipun väreihin ensimmäisenä Rajavartiolaitoksen aluksena. Aiemmat ovat olleet vihreä-oransseja. Myös muut laivat saavat normaalien telakointien yhteydessä tulevaisuudessa samat sinivalkoiset värit. Turvan nimi löydettiin kilpailussa, jossa kansalaiset saivat sanoa sanansa. Rajavartiolaitos tiedotti aluksen vaiheista myös verkossa koko sen rakennustyön ajan. Laivan kastoi elokuun 2. päivänä 2013 sen kummina toiminut sisäministeri Päivi Räsänen. Tulevaisuudessa Turva on merellä 300&nbsp;vuorokautta vuodessa. Se sijoitetaan Suomenlahden merivartiostoon kotisatamanaan Helsinki. Uusi alus on yleisön nähtävissä Helsingissä, Turussa, Porissa, Kotkassa, Hangossa ja Maarianhaminassa. Rajavartiolaitos ilmoittaa kotisivuillaan tarkemmin näistä Open Ship -tapahtumista.



Mitat:
pituus 95,9m,
leveys 17,4&nbsp;m,
suunnittelu­- syväys 5,0&nbsp;m,
suunnittelu-DWT 660 t,
maksimi-DWT 1&nbsp;800 t

Moottorit:
päämoottori diesel- tai metaanikäyttöinen 12-sylinterinen 45&nbsp;asteen V-moottori,
iskutilavuus 435 807cm3,
teho 5&nbsp;400 kW;
kaksi 6-sylinteristä diesel- tai metaanikäyttöistä rivimoottoria,
iskutilavuus 217&nbsp;904&nbsp;cm3, teho 2&nbsp;700 kW</p><p><b>

Propulsio:
akselivälitteinen säätölapapotkuri;
kaksi rungon ulkopuolista sähkökäyttöistä ruoripotkuria;
kaksi tunneloitua keulapotkuria

Suorituskyky:
nopeus yli 18 solmua (33 km/h),
paaluvetokyky 100 t</p><p><b>

Luokituslaitos:
Germanischer Lloyd


https://tekniikanmaailma.fi/share/246443/e0637b

25
Markkinat / Alumer jettivetoinen dieselmoottori vene
« : Toukokuu 17, 2018, 06:59:57 ip »
Lainaus
Myydään huutokaupalla Tullin käytöstä poistettu partiovene merkki ALUMER

- yksikuorinen
- katettu
- pituus 8m
- suurin leveys 2,6m
- syväys 0,45m
- paino 3000kg
- valmistusvuosi 1990 ja käyttöönotettu 1.5.1991
- henkilöluku 4
- sisämoottori vesisuihkuturbiini (Cat 3116), valmistenumero 999
- käyttövoima Diesel

Kevät yms. huollot tehty itse, lokikirjassa merkintöjä. Isoja remontteja ei ole tehty. Viimeinen käyttö kesä 2016 sen jälkeen säilytyksessä (osittain ulkona). Viranomaisvarustus poistettu.

Vene on tällä hetkellä rekisteröitynä, trafista voi kysellä rekisteröintiasioihin liittyviä kysymyksiä.

Lisätietoja voi kysellä hankinnat@tulli.fi s-postiosoitteesta

https://huutokaupat.com/895076

26
Markkinat / Faster C
« : Toukokuu 04, 2018, 10:33:14 ap »
Lainaus
KANKAANPÄÄN URHEILUSUKELTAJAT MYYVÄT

ALUMIINIVENE FASTER C
OSITTAIN KATETTU
SUURIN PITUUS 7,4 M
SUURIN LEVEYS 2,7 M
RAKENNUSAINE ALUMIINI
RAKENNUSVUOSI 1987
SUURIN HENKILÖLIKU 12
VENE ON TOIMINUT SUKELLUSSEURAN TUKIALUKSENA

VENETRAILERI KUULUU KAUPPAAN

https://huutokaupat.com/871820

27
Yleistä / Hamina-luokan peruskorjaus
« : Toukokuu 04, 2018, 10:23:07 ap »
Ei voi ainakaan valittaa, etteikö paateissa ole laitteita tarpeeksi kun painorajatkin tulevat vastaan. :-o

28
Yleistä / Hamina-luokan peruskorjaus
« : Toukokuu 04, 2018, 10:11:14 ap »
Juttu aiheesta Ruotuväessä.

http://ruotuvaki.fi/artikkelit

29
Uutiset / Kewatec avaa uuden tuotantolinjan ja palkkaa työvoimaa
« : Toukokuu 03, 2018, 02:32:02 ip »
Lainaus
Viranomaisveneiden kysyntä kasvaa – Kewatec AluBoat avaa uuden tuotantolinjan ja palkkaa työvoimaa

Valtioiden budjeteista löytyy nyt rahaa viranomaisveneiden hankkimiseen. Kokkolalaisen Kewatec AluBoatin uusin kohdemaa on Saksa.

Työ- ja viranomaisveneitä valmistava Kewatec AluBoat avaa uuden tuotantolinjan elokuussa ja palkkaa lisää työvoimaa Kokkolassa. Uutta tilaa tarvitaan pienveneiden valmistukseen, sillä niiden kysyntä on kasvanut nopeasti.

Kewatec on takonut yli 30 prosentin kasvulukuja sekä viime että tänä vuonna. Syynä kasvuun on muun muassa se, että valtiot satsaavat tällä hetkellä viranomaisvenehankintoihin. Yhtiö on myös laajentanut omistajapohjaansa.

– Puolitoista vuotta sitten otettiin osakeannin myötä reilusti enemmän pienomistajia. Sen ansiosta meillä on ollut nyt mahdollisuus satsata varsinkin pienveneiden myyntiin ja markkinointiin – ja se on tuottanut tulosta, kertoo Kewatec AluBoatin toimitusjohtaja Jens Ahlskog.

Uusi tuotantotila kiireesti hakusessa

Kewatec AluBoat työllistää tällä hetkellä suoraan reilut 50 työntekijää. Alihankkijat mukaan lukien määrä nousee yli 80 henkilöön. Uuden tuotantolinjan myötä uutta väkeä palkataan aluksi 5–8.

Yhtiöllä on kiire saada lisää tuotantotilaa, siksi se päätti tässä vaiheessa vuokrata tilat uudelle tuotantolinjalle.

– Tämä kasvu tuli niin nopeasti, että uusi tuotantolinja pitää saada käyttöön jo elokuussa. Sen takia nykyisen kiinteistön laajennus ei ole tällä hetkellä tarkoituksenmukaista. Toki oman uuden tuotantolinjan rakentamista joudutaan varmasti harkitsemaan pitkällä tähtäimellä, Ahlskog sanoo.

Sopivia vuokratiloja on tarjolla, mutta vielä paikkaa ei ole lyötä Ahlskogin mukaan lukkoon. Kokkolasta se kuitenkin valitaan.

Valtiot uusivat nyt viranomaisveneitä

Veneala on suhdanneherkkää: silloin kun talous on alamaissa, veneitä tilataan vähemmän, nousukausi taas lisää kysyntää. Kewatecin myyntiin vaikuttavat erityisesti valtioiden hankintapäätökset.

– Yleensä valtioilta tulee jotain suuria panostuksia esimerkiksi öljyntorjuntaan tai johonkin muuhun maan turvallisuuteen liittyvään, ja nämä päätökset vaikuttavat meidän alan kysyntään voimakkaasti.

Kewatecin päämarkkina-aluetta ovat Pohjoismaat, mutta viime vuonna vienti laajeni ensimmäistä kertaa myös Saksaan.

– Tällä hetkellä ei ole mitään merkkejä siitä, että kasvu hidastuisi. Toki meidän pitää suhteuttaa kasvu omaan kapasiteettiin: meidän pitää saada tarpeeksi työvoimaa ja lisää tuotantotilaa. Tällä hetkellä tilat ovat liian rajalliset. Kun ne laitetaan kuntoon, voi kasvu jatkua, kertoo toimitusjohtaja Jens Ahlskog.

Kewatec AluBoatin liikevaihto tällä hetkellä noin 11,5 miljoonaa euroa.

https://yle.fi/uutiset/3-10188799
http://kewatec.fi/fi/uutiset/
http://kewatec.fi/news/

30
Yleistä / Caterpillar rebuild videoita
« : Huhtikuu 22, 2018, 11:47:33 ap »

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 8