Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2
Yleistä / Viron merivalvontakeskus muutti Tallinnaan
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Marraskuu 19, 2018, 02:54:23 ip »
https://www.err.ee/876788/merevalvekeskus-kolis-kuressaare-kardla-ja-kunda-seirepunktid-tallinnasse


Aikaisemmin oli päivystystä tehtiin myös Kuressaarest, Kärdlast ja Kundast, nyt ne on ainostaan varalla.

Ilmeisesti näistä operoidaan myös rajavartiolaitoksen päivystykset.
3
Vetolinja / Diesel perämoottorit
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Marraskuu 15, 2018, 12:08:03 ip »
4
Yleistä / Hamina-luokan peruskorjaus
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Marraskuu 14, 2018, 07:05:12 ip »



[size=0px]Hamina-luokan ohjusveneet peruskorjataan ja niihin hankitaan torpedoasejärjestelmä[/size]

[size=0px]https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/hamina-luokan-ohjusveneet-peruskorjataan-ja-niihin-hankitaan-torpedoasejarjestelma[/size]
5
Varustelu / Seakeeper
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Marraskuu 11, 2018, 05:28:32 ip »
6
Yleistä / Sally Albatross karilleajo (1994)
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Marraskuu 11, 2018, 02:54:02 ip »






Syynä oli navigointilaite ja henkilöstön koulutuspuutteet. Koko sotku maksoi lopulta 300 miljoonaa markkaa.
7
Vetolinja / Cat C15, C-15, 3406E
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Marraskuu 11, 2018, 02:01:22 ip »
8
Vetolinja / Diesel perämoottorit
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Marraskuu 01, 2018, 11:46:45 ap »
9
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Lokakuu 30, 2018, 10:59:41 ap »
Lainaus
Emäsalon onnettomuudessa alusta käännettiin, jolloin aluksen taakse syntyi voimakas perävana, joka puolestaan yhdistyi kahdesta eri suunnasta tulevan aallon kanssa laivan perässä.

Ennen kuin hätäpoistumisteitä saatiin lisättyä veneisiin, nopeiden, eli onnettomuusveneen kaltaisten veneiden kelirajoja alennettiin turvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi vakaampien talviveneiden käyttöä lisättiin väliaikaisesti.

Kaikkiin onnettomuusveneen kaltaisiin veneisiin on kuitenkin onnettomuuden jälkeen tehty turvallisuusparannuksia. Esimerkiksi hätäpoistumistiet on jo tehty kaikkiin kyseisen tyypin veneisiin. Jokaiseen veneeseen lisättiin yksi hätäpoistumistie kummallekin puolelle venettä.

Ohjaamoon on lisätty tuloilman sulkuventtiileitä, joiden avulla ohjaamon voi tiivistää siten, ettei vettä pääse sisään edes ilmanottoaukoista. Pelastuslautta on siirretty toiseen paikkaan ja ohjaamoon lisätty pelastuslautan etälaukaisukytkin. Lisäksi polttoainesäiliöitä on madallettu veneen vakavuuden parantamiseksi.

Aki Marjasvaara sanoo, ettei venealalla ollut ennen Emäsalon onnettomuutta huomioitu ammattiveneiden suunnittelussa sellaista tilannetta, että vene kaatuu. Hänen mukaansa puute ei koske pelkästään luotsiveneitä, vaan myös muita ammattiveneitä.

Tällä hetkellä luotsiveneet eivät ole Suomessa itseoikaisevia, sillä toistaiseksi markkinoilta ei löydy venettä, joka olisi samaan aikaan itseoikaiseva ja jossa olisi myös kaiteet kannella. Kaiteet on katsottu näistä kahdesta asiasta tärkeämmäksi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/85ed461c-1a79-49be-9989-2ef0de88b6ee_u0.shtml

Olikohan toi 'venealalla ei ole huomioitu, että vene kaatuu' kommentti toimittaja Kia Kilpeläisen omaa sepustusta? Youtubessa on pari oikaisutestiä:

https://www.youtube.com/watch?v=bqBCKJ-aK_M
https://www.youtube.com/watch?v=UFAYBCNVyQA

voisi kuvitella, että ne on nimenomaan tehty veneen kaatuminen mielessä.
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10