Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Joulukuu 13, 2017, 05:19:13 ip »
2017-12-08 MTV: Suomenlahdella iltapäivällä kaatunut luotsivene on uponnut – sukeltajat eivät toistaiseksi ole löytäneet veneestä ihmisiä
2017-12-09 MTV: Luotsivene kaatui Suomenlahdella – kutterinhoitajat löydettiin kuolleina veneen sisältä
2017-12-09 MTV: Finnpilot: Luotsiveneonnettomuudella oli silminnäkijä
2017-12-09 IL: Uponnut luotsivene on hyvin yleinen ja pidetty malli - Valmistaja: alukseen jää oikein toimiessa ilmataskuja
2017-12-09 Luotsikonkari avaa vaativan luotsaamistehtävän saloja: Kahden ihmisen hengen vienyt turma "tuntui tosi yllättävältä"
2017-12-09 Uponnut luotsivene makaa 20–30 metrin syvyydessä – turman syy on yhä arvoitus
2017-12-09 Luotsiveneturman tutkinnassa keskitytään veneen vakauteen: "Veneet on suunniteltu toimimaan paljon vaikeammassakin säässä"
2017-12-10 MTV: Kaatuneen luotsiveneen nosto Suomenlahdesta siirtyy, aallokko on liian kova – onnettomuudesta tehdään simulaatio
2017-12-10 TE: Luotsiveneen kaatumiseen voi olla käytännössä vain yksi syy
2017-12-10 Suomenlahdella kaatuneen luotsiveneen nosto siirtyy maanantailta myöhempään ajankohtaan
2017-12-10 Luotsivene L-242 suunniteltiin erityisen turvalliseksi – miksi korkealaatuinen vene kaatui järkyttävin seurauksin?
2017-12-11 MTV: Sukeltajat eivät nähneet ketään kaatuneessa luotsiveneessä sen ollessa yhä pinnalla – karmea totuus paljastui vasta operaation epäonnistuttua
2017-12-11 Miksi kaatuneen luotsiveneen pohjaan ei leikattu aukkoa? 5 kysymystä kuolonuhreja vaatineesta onnettomuudesta
2017-12-11 Luotsitoiminnasta vastaava Finnpilot muutti ohjeistuksiaan Porvoon veneturman takia
2
Uutiset / 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Joulukuu 13, 2017, 05:11:49 ip »
Lainaus
Meripelastuslohkokeskus Helsinki sai perjantaina kello 17 maissa ilmoituksen luotsiveneen kaatumisesta Porvoon majakan eteläpuolella ja pelastustehtävät jatkuivat edelleen klo 20.30. Rajavartiolaitoksen mukaan kaksi henkilöä on kateissa.

Veneen pohja näkyy veden pinnalla ja merivartiosto yrittää kääntää onnettomuusalusta. Aluksen kääntämisen jälkeen selviää, ovatko kadonneet veneen sisällä.

Valtakunnallisen luotsauspalveluyrityksen Finnpilot Pilotagen viestintäpäällikön Sari Turkkilan mukaan luotsi oli noussut kauppa-alus Sten Nordicille satamassa ja luotsivene oli kaatuessaan tulossa noutamaan luotsia pois alukselta.

– Luotsiveneessä on aina aluksen kuljettaja ja turvamies, joka varmistaa luotsin laivaan nousun ja sieltä pois tulon, Turkkila kertoo.

Kapteeniluutnantti Mikko Lemisen mukaan hälytys saatiin VTS:n eli Liikenneviraston meriliikenteen ohjauskeskuksen kautta.

– Ilmeisesti alukselta oli otettu yhteyttä VTS:ään eli saimme hälytyksen tätä kautta, Leminen sanoo. Kauppa-alus jäi avustamaan pelastustehtävässä.

Huono keli vaikeuttaa pelastustehtäviä

Tehtävää hoitamaan on hälytetty Rajavartiolaitoksen Suomenlahden merivartioston partioveneet Suomenlinnasta ja Porvoosta, meripelastushelikopterit Helsingistä ja Turusta sekä ulkovartiolaiva Turva. Paikalle hälytettiin myös sukeltajat Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta.

Lemisen mukaan paikalla olevien pelastusyksiköiden toimintakyky pimeässä on hyvä.

– Turvalla on kohtuukova valaistusominaisuus ja lisäksi helikopterit kykenevät valaisemaan hyvin aluetta. Mukana on infrapuna- ja lämpökameroita, Leminen kertoo.

Keli on onnettomuuspaikalla pelastuslaitoksen mukaan kuitenkin huono ja voimakas merenkäynti tekee pelastustehtävistä vaikeita.

Helsingin pelastuslaitos kertoo, että myös sen MIRG-ryhmä eli erikoiskoulutettu meripelastusryhmä (siirryt toiseen palveluun) on hälytetty paikalle ja helikopteri Turusta tulee viemään heidät kohteeseen.

– Meripelastustoimintaa johdetaan Helsingin meripelastuslohkokeskuksesta eli MRSC:stä, kertoo Leminen.

Onnettomuuden syy ei toistaiseksi ole tiedossa. Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut alustavan tutkinnan luotsiveneen kaatumisesta.

* https://yle.fi/uutiset/3-9969141
* mtv.fi - Suomenlahdella iltapäivällä kaatunut luotsivene on uponnut – sukeltajat eivät toistaiseksi ole löytäneet veneestä ihmisiä

YHTEENVETO, TIEDETÄÄN TÄHÄN MENNESSÄ:
* tapahtuma-aika: 16:58
* veneen tunnus: PILOT L242 (finnpilot L242)
* luotsivene oli Emäsalon luotsiasemalta (marinetraffic.com)
* veneen tyyppi: Kewatec Pilot 1500, pituus 15,4m kewatec.fi
* tapahtumapaikka Porvoon majakan eteläpuoli
* vene oli noutamassa luotsia Sten Nordic tankkerilta (marinetraffic.com)
* vene kallistui kyljelleen
* veneestä lähetettiin mayday-kutsu sen ollessa kyljellään pinnalla
* virallinen hälytys rekisteröitiin VTS-keskuksessa
* vene upposi merivartioston pelastustoimien aikana kun sitä yritettiin kääntää ja nostoliinan katketessa
* uppoamispaikalla on syvyyttä 20-30m
* sukeltajat löytivät veneen ohjaamostoa kaksi hukkunutta työntekijää
* ohjaamon ovi oli auki sukeltajien tutkiessa venettä pohjassa
* noudettava pilotti näki koko kaatumisen laivasta

Finnpilotin lehdistötiedote: https://www.finnpilot.fi/uutiset/480/luotsiveneen_onnettomuus_emasalossa_-_molemmat_kutterinhoitajat_menehtyivat
3
Uutiset / Pansio-luokan miinalauttojen elinkaaripäivitys valmistui
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Joulukuu 04, 2017, 10:37:29 ap »
Lainaus
Finnish Pansio-class minelayers complete midlife upgrade

FNS Pansio Photo: Atlas Elektronik Finland
The Finnish Navy’s three Pansio-class minelayers have completed their midlife upgrade program, Atlas Elektronik Finland Oy – the prime contractor on the project – announced.

FNS Pyhäranta, the third and final vessel to undergo the upgrade, was delivered to the Finnish Defence Forces Logistics Command on Wednesday, November 29.

The first ship, Pansio, was delivered in October 2016 and the second, Porkkala, in May 2017. The contract for the mid-life upgrade was signed in May 2015.

The mid-life upgrade consisted of replacing all ship systems and bringing new systems onboard. The ships were originally delivered in the beginning of the 1990s. Following the upgrade, the ships will now be capable of serving the navy into the 2030s, according to the contractor.

The minelaying and maritime transport capacity of the ships was maintained and support ship functions were developed in the upgrade.

Work on the ships was carried out at the Uudenkaupungin Työvene Oy shipyard on the Western coast of Finland.

“All ships were delivered on schedule and all the customer requirements were fulfilled. The success of this project has been achieved by the professionalism and expertise, the good cooperation, trust and transparency of the whole team,” Jaakko Savisaari, CEO of Atlas Elektronik Finland, said at the handover ceremony. “We, the shipyard, our sub-suppliers, the Logistics Command and the end-users, the Navy, have all shared the same objective.”



http://navaltoday.com/2017/11/29/finnish-pansio-class-minelayers-complete-midlife-upgrade/
4
Uutiset / Meritaito ja Emergence Oy uusivat väylämerkit paikannettaviksi
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Joulukuu 04, 2017, 10:12:14 ap »
Lainaus
Satoja merimerkkejä häviää vuosittain - Talvi on kelluvien turvalaitteiden painajainen

Talvi on kelluvien turvalaitteiden painajainen.

Liikenneviraston väylillä kelluvia viittoja on noin 17 000 kappaletta, niistä jäät rikkovat tai vievät mennessään joka vuosi yli 700 kappaletta. Myös muina vuodenaikoina viittoja katoaa jonkin verran.

"Liikenneviraston urakoitsijat tarkastavat aina talven jälkeen, ovatko viitat ja muut merimerkit paikallaan. Tarkastaminen on työlästä mutta se on pakko tehdä, sillä jokainen paikaltaan siirtynyt tai kokonaan kadonnut viitta lisää karilleajon riskiä", kertoo Liikenneviraston väylätarkastaja Joonatan Ahlroos.

Tarkastajien lisäksi veneilijät ja ammattimerenkulkijat ilmoittavat väylien puutteista. Tarkastuksista ja veneilijöiden ilmoituksista huolimatta viitta voi olla pitkään karkuteillä, kunnes tieto kulkeutuu kunnossapidolle. Nyt ongelman ratkaisuksi kokeillaan uutta keinoa, sijaintinsa ilmoittavia viittoja.

Liikennevirasto valitsi koealueeksi Rauman läheisyydessä sijaitsevan Pyhärannan veneväylän. Tarkoituksena on parantaa väylän turvallisuutta ja kokeilla uusien väyläviittojen kestävyyttä. Samalla virasto etsii ratkaisuja siihen, miten sijaintitarkastusten tarvetta voitaisiin vähentää. Asennukset tekee alueen kunnossapitourakoitsija Meritaito Oy.

"Kaikki väylän 33 kelluvaa valaisematonta turvalaitetta vaihdetaan uusiin. Viitat integroidaan Meritaidon SeaDatics -järjestelmään, jonka kautta turvalaitteiden sijaintitiedot välittyvät Liikenneviraston käyttöön. Asennukset alkavat tiistaina 28.11.2017. Mikäli keliolosuhteet ovat hyvät, uudet viitat on asennettu väylälle jo saman viikon aikana", kertoo Meritaito Oy:n työpäällikkö Kalle Rantala.

Pyhärannan veneväylän uusissa turvalaitteissa hyödynnetään suomalaista teknologiaa. Asennettavat viitat ovat Meritaito Oy:n valmistamia ja niissä on mukana Emergence Oy:n Taival -paikannusteknologiaa.

"Viitoissa käytetään matkapuhelinverkkoa hyödyntävää energiapihiä paikannuslaitetta, joka toimii oman akun ja pienen aurinkopaneelin avulla 10 vuotta ilman latausta tai huoltoa", kertoo Emergencen Jori Arrakoski.

Paikannusta hyödyntäviä kelluvia turvalaitteita on aikaisemmin asennettu esimerkiksi Helsingin Jätkäsaaren edustalle. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Kyse on vasta kokeiluista, mutta nykyistä kattavampien sijaintitietojen mahdollisia hyötyjä on jo punnittu.

"Meille tärkeintä on merenkulun turvallisuuden parantaminen. Jos saisimme enemmän reaaliaikaista paikkatietoa kelluvien turvalaitteiden sijainneista, voisimme jakaa ajantasaisempaa tietoa veneilijöille. Näin veneilijät saisivat tiedon puuttuvista merkeistä ja voisivat ottaa ne huomioon navigoinnissa", toteaa Ahlroos.

Lisäksi sijaintitietoja on mahdollista hyödyntää meriväylien kunnossapidossa. Mikäli kaikki Suomen kelluvat turvalaitteet lähettäisivät tietoa olinpaikastaan, ei sijaintitarkastuksia tarvitsisi tehdä tulevaisuudessa ehkä lainkaan. Tämä säästäisi rahaa ja luontoa.

http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/satoja-merimerkkeja-haviaa-vuosittain-talvi-on-kelluvien-turvalaitteiden-painajainen-6689772
7
Yleistä / J-class Atlantis purjeveen rakennusta Youtubessa
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Marraskuu 22, 2017, 10:08:08 ap »
8
Moottorit, vaihteet ja vetolaitteet / Kestomagneettimoottorit ja alennusvaihteet
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Tuomala Lokakuu 29, 2017, 09:27:54 ap »
Lainaus
Permanent magnet propulsion motor technology can replace the reduction gears and significantly reduce the running sound to the lowest possible level, the expert said

https://www.nextbigfuture.com/2017/10/china-claims-successful-magnetic-submarine-and-ship-propulsion-tests.html
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10