Kirjoittaja Aihe: VTT:n ammattiveneohjeisto  (Luettu 139 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
VTT:n ammattiveneohjeisto
« : Syyskuu 05, 2018, 11:30:50 ap »
Lainaus
Ammattiveneitä on tarkastettu Pohjoismaisen Venenormiston (NBS-Y) mukaan vuodesta 1982 alkaen. Usein tarkastus on ollut vapaaehtoinen, mutta joissain tapauksissa lakisääteinen esim. öljynsuojarahaston korvauksen ehtona. NBS:n kehittäminen loppui 1990-luvun alussa.

Sen korvaajaksi kehitettiin silloisen Merenkulkuhallituksen (nykyään TraFi) Ammattiveneohjeisto perustuen NBS:ään ja uusiin ISO-standardeihin, joita oli kehitetty ensisijaisesti huvivenedirektiivin tarpeita varten.

Ammattiveneohjeisto tarjoaa modernin lähestymistavan ammattiveneiden turvallisuuden arvioinnille pituusvälillä 5,5 - 24 metriä. Ammattiveneohjeistoa on käytetty pääasiallisena työkaluna ammattiveneiden tarkastuksissa vuodesta 2009 lähtien.

Ammattiveneohjeistolle on tehty perusteellinen revisio ja uusin versio julkaistiin käyttöön maalikuussa 2016.

Nyt loppusyksyllä 2016 ohjeistolle tehtiin pienempi päivitys, jossa lähinnä on korjattu paino- ja viittausvirheitä. Joitakin teknisiä muutoksiakin on tehty. Suurin uutinen on kuitenkin, että ammattiveneohjeisto on käännetty englanniksi.

vttexpertservices.fi - ammattivenesäännöstö
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
VTT:n ammattiveneohjeisto
« Vastaus #1 : Syyskuu 05, 2018, 11:47:06 ap »
VTT:n asiantuntijan kommentin mukaan nykyään työveneisiin tehdään myös CE-normiston (kuluttajatuotteet) mukainen tarkastus jotta venettä ei tarvitse tarkastaa ja katsastuttaa Trafilla enää toistamiseen sen elinkaaren loppupäässä jossa ne usein myydään yksityiseen käyttöön. Isommalla veneellä tarkastuksen ja katsastushyväksyntöjen hinta saattaa helposti tulla maksamaan puolet tai koko veneen arvon riippuen tapauksesta.

Ihan hyvä tapa. Olen ymmärtänyt, että työveneiden osalta on jotain helpotuksia CE-vaatimuksiin (päästöt, käyttäjäsuojaus/turvalaitteet)  joten niiden suhteen täytyy varmaan olla joku ratkaisu tai CE-hyväksyntä ei muuten ole mahdollista?