Kirjoittaja Aihe: Turun Aurajoen Föri saa sähkömoottorit  (Luettu 70 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
Turun Aurajoen Föri saa sähkömoottorit
« : Toukokuu 03, 2017, 12:30:14 ip »
Lainaus
Kaupunkilautta Föri muuttuu sähköiseksi kevään aikana.

Förin dieselmoottorit vaihdetaan sähkömoottoreihin. Samalla lautan ohjaamoa uudistetaan kuljettajien työolojen parantamiseksi muun muassa ilmastoinnin ja lämmityksen osalta.

Muutostyöt alkavat maaliskuun puolivälissä. Muutostöiden aikana Förin tilalla liikennöi m/s Ruissalo.

Uudistettu Föri palaa Aurajokeen vappuun mennessä, kerrotaan Turun kiinteistöliikelaitoksen tiedotteessa.

Förin uudistamisen suunnittelee ja toteuttaa turkulainen Mobimar Oy. Turun kaupunki on tehnyt Mobimarin kanssa Förin liikennöinnin ja ylläpidon osalta 10 vuoden palveluntuottajasopimuksen. Kaupunkilautta Föri pysyy kaupungin omistuksessa.

http://yle.fi/uutiset/3-9418497

Lainaus
The oldest operating ferry in Finland is being relaunched as the country's first all-electric vessel.

The Fori first entered service in 1904 as a steam-powered boat. It was fitted with diesel engines in 1955.

When it returns to the Aura River in Turku on Saturday, it will be fitted with two electric motors and an electric drivetrain system.

Despite the upgrade, the ferry will still make the crossing at an average speed of 2kmh (1.24mph).

The work was carried out by local boatyard Mobimar, using an electric drivetrain system designed by Finnish company Visedo.

http://www.bbc.com/news/technology-39744805

Lainaus
Turku commissioned local boatyards Mobimar to complete the upgrade, where the vessel was dry-docked in March this year. Mobimar oversaw the removal of the boat’s diesel-powered hydraulic motor and the old control system. The new installed system was eight tons lighter; consisting of two Visedo permanent magnet motor drives and two Visedo DC/DC converters which control the ferry’s DC grid.

The new vessel draws power from batteries that are charged overnight, with the new power system simultaneously improving redundancy and making it possible to run on one or two motors – particularly important during icy conditions. This also allows future motor maintenance to be done in shifts, with no interruption to vessel operation.

The DC/DC converters serve to increase the battery voltage to a level that is more suitable for the motor drives. This minimises losses while maximising performance and reliability.

https://visedo.com/2017/04/28/finlands-oldest-ferry-goes-electric-visedo-power/

http://www.mobimar.com/news-in_finland_eldest_operative_vessel_to_become_first_all-electric_ferry
Kaikki, paitsi veneily on turhaa. | http://tuju.fi
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
Turun Aurajoen Föri saa sähkömoottorit
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2017, 02:03:52 ip »
Kaikki, paitsi veneily on turhaa. | http://tuju.fi