Kirjoittaja Aihe: 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla  (Luettu 1522 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« : Joulukuu 13, 2017, 05:11:49 ip »
Lainaus
Meripelastuslohkokeskus Helsinki sai perjantaina kello 17 maissa ilmoituksen luotsiveneen kaatumisesta Porvoon majakan eteläpuolella ja pelastustehtävät jatkuivat edelleen klo 20.30. Rajavartiolaitoksen mukaan kaksi henkilöä on kateissa.

Veneen pohja näkyy veden pinnalla ja merivartiosto yrittää kääntää onnettomuusalusta. Aluksen kääntämisen jälkeen selviää, ovatko kadonneet veneen sisällä.

Valtakunnallisen luotsauspalveluyrityksen Finnpilot Pilotagen viestintäpäällikön Sari Turkkilan mukaan luotsi oli noussut kauppa-alus Sten Nordicille satamassa ja luotsivene oli kaatuessaan tulossa noutamaan luotsia pois alukselta.

– Luotsiveneessä on aina aluksen kuljettaja ja turvamies, joka varmistaa luotsin laivaan nousun ja sieltä pois tulon, Turkkila kertoo.

Kapteeniluutnantti Mikko Lemisen mukaan hälytys saatiin VTS:n eli Liikenneviraston meriliikenteen ohjauskeskuksen kautta.

– Ilmeisesti alukselta oli otettu yhteyttä VTS:ään eli saimme hälytyksen tätä kautta, Leminen sanoo. Kauppa-alus jäi avustamaan pelastustehtävässä.

Huono keli vaikeuttaa pelastustehtäviä

Tehtävää hoitamaan on hälytetty Rajavartiolaitoksen Suomenlahden merivartioston partioveneet Suomenlinnasta ja Porvoosta, meripelastushelikopterit Helsingistä ja Turusta sekä ulkovartiolaiva Turva. Paikalle hälytettiin myös sukeltajat Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta.

Lemisen mukaan paikalla olevien pelastusyksiköiden toimintakyky pimeässä on hyvä.

– Turvalla on kohtuukova valaistusominaisuus ja lisäksi helikopterit kykenevät valaisemaan hyvin aluetta. Mukana on infrapuna- ja lämpökameroita, Leminen kertoo.

Keli on onnettomuuspaikalla pelastuslaitoksen mukaan kuitenkin huono ja voimakas merenkäynti tekee pelastustehtävistä vaikeita.

Helsingin pelastuslaitos kertoo, että myös sen MIRG-ryhmä eli erikoiskoulutettu meripelastusryhmä (siirryt toiseen palveluun) on hälytetty paikalle ja helikopteri Turusta tulee viemään heidät kohteeseen.

– Meripelastustoimintaa johdetaan Helsingin meripelastuslohkokeskuksesta eli MRSC:stä, kertoo Leminen.

Onnettomuuden syy ei toistaiseksi ole tiedossa. Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut alustavan tutkinnan luotsiveneen kaatumisesta.

* https://yle.fi/uutiset/3-9969141
* mtv.fi - Suomenlahdella iltapäivällä kaatunut luotsivene on uponnut – sukeltajat eivät toistaiseksi ole löytäneet veneestä ihmisiä

YHTEENVETO, TIEDETÄÄN TÄHÄN MENNESSÄ:
* tapahtuma-aika: 16:58
* veneen tunnus: PILOT L242 (finnpilot L242)
* luotsivene oli Emäsalon luotsiasemalta (marinetraffic.com)
* veneen tyyppi: Kewatec Pilot 1500, pituus 15,4m kewatec.fi
* veneen vetotapa on perinteiset potkurit, vetolinjat kahdennettuna
* tapahtumapaikka Porvoon majakan eteläpuoli
* vene oli noutamassa luotsia Sten Nordic tankkerilta (marinetraffic.com)
* vene kallistui kyljelleen
* veneestä lähetettiin mayday-kutsu sen ollessa kyljellään pinnalla
* virallinen hälytys rekisteröitiin VTS-keskuksessa
* vene upposi merivartioston pelastustoimien aikana kun sitä yritettiin kääntää ja nostoliinan katketessa
* uppoamispaikalla on syvyyttä 20-30m
* sukeltajat löytivät veneen ohjaamostoa kaksi hukkunutta työntekijää
* ohjaamon ovi oli auki sukeltajien tutkiessa venettä pohjassa
* noudettava pilotti näki koko kaatumisen laivasta

Finnpilotin lehdistötiedote: https://www.finnpilot.fi/uutiset/480/luotsiveneen_onnettomuus_emasalossa_-_molemmat_kutterinhoitajat_menehtyivat
Rajavartiolaitoksen tiedotteet pelastuksen aikana:
https://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/operaatio_kaatuneen_luotsiveneen_kaantamiseksi_jatkuu_74807
https://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/meripelastusoperaatio_suomenlahdella_on_paattynyt_74811
OTKES: M2017-04 Luotsivene 242
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2017, 04:19:24 ip kirjoittanut Juha Tuomala »
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #1 : Joulukuu 13, 2017, 05:19:13 ip »
Päivät:
08: pe, 09: la, 10: su, 11: ma, 12: ti, 13: ke, 14: to, 15: pe, 16: la, 17: su, 18: ma, 19: ti, 20: ke

2017-12-08 MTV: Suomenlahdella iltapäivällä kaatunut luotsivene on uponnut – sukeltajat eivät toistaiseksi ole löytäneet veneestä ihmisiä
2017-12-09 IL Merivartiosto ja luotsiyhtiö erimielisiä Porvoon haverin sääoloista - Finnpilot: ”Normaali tilanne syksyllä”
2017-12-09 MTV: Luotsivene kaatui Suomenlahdella – kutterinhoitajat löydettiin kuolleina veneen sisältä
2017-12-09 MTV: Finnpilot: Luotsiveneonnettomuudella oli silminnäkijä
2017-12-09 IL: Uponnut luotsivene on hyvin yleinen ja pidetty malli - Valmistaja: alukseen jää oikein toimiessa ilmataskuja
2017-12-09 Luotsikonkari avaa vaativan luotsaamistehtävän saloja: Kahden ihmisen hengen vienyt turma "tuntui tosi yllättävältä"
2017-12-09 Uponnut luotsivene makaa 20–30 metrin syvyydessä – turman syy on yhä arvoitus
2017-12-09 Luotsiveneturman tutkinnassa keskitytään veneen vakauteen: "Veneet on suunniteltu toimimaan paljon vaikeammassakin säässä"
2017-12-09 Toimitusjohtaja Porvoon luotsiveneturmasta: ”Se vene täytyy saada nyt ylös sieltä pohjasta”
2017-12-10 MTV: Kaatuneen luotsiveneen nosto Suomenlahdesta siirtyy, aallokko on liian kova – onnettomuudesta tehdään simulaatio
2017-12-10 TE: Luotsiveneen kaatumiseen voi olla käytännössä vain yksi syy
2017-12-10 Suomenlahdella kaatuneen luotsiveneen nosto siirtyy maanantailta myöhempään ajankohtaan
2017-12-10 Luotsivene L-242 suunniteltiin erityisen turvalliseksi – miksi korkealaatuinen vene kaatui järkyttävin seurauksin?
2017-12-10 Onnettomuustutkintakeskus aikoo tehdä simulaation Porvoon luotsiveneturmasta - aluksen nostoa suunnitellaan: ”Ei ole syytä uhkarohkeisiin tekoihin”
2017-12-11 MTV: Sukeltajat eivät nähneet ketään kaatuneessa luotsiveneessä sen ollessa yhä pinnalla – karmea totuus paljastui vasta operaation epäonnistuttua
2017-12-11 Miksi kaatuneen luotsiveneen pohjaan ei leikattu aukkoa? 5 kysymystä kuolonuhreja vaatineesta onnettomuudesta
2017-12-11 Luotsitoiminnasta vastaava Finnpilot muutti ohjeistuksiaan Porvoon veneturman takia
2017-12-11: Luotsivene tarkoitus nostaa tällä viikolla - kova aallokko siirsi jo nostoa, nyt päälle puskee myräkkä
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2017, 04:08:45 ip kirjoittanut Juha Tuomala »
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #2 : Joulukuu 15, 2017, 03:47:06 ip »
2017-12-06 Kaatunut luotsivene odotti apua 40 minuuttia – näin turmailta merellä eteni

Lainaus
Luotsivene 242 ja Sten Nordic         16.58       Onnettomuus
Ensimmäinen apu paikalla             17.38       +40 min
Luotsivene 228                                 17.57       +1 t 1 min
Vartiolaiva Turva                               18.54       +1 t 58 min
Luotsivene 243                                 19.07       +2 t 9 min
Pelastusvene Aktia Porvoo               19.58      +3 t 2 min

Rajavartiolaitoksen partioveneet eivät liiku AIS päällä normaalisti.
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2017, 03:53:11 ip »
2017-12-15 Miksi kaatunut luotsivene ei uponnut heti? ”Totta kai sieltä voi löytyä jotain, mitä ei osannut ajatellakaan”

Lainaus
Lopullinen päätös siitä, millaisella laitteistolla nosto tehdään, puuttuu.

Arvioitu nostoaika on lähes varmuudella vasta ensi viikolla. Kosonen sanoo, ettei nostoa voida käynnistää heti, kun päätös tulee. Sitten alkavat käytännön valmistelut.

Lainaus
Odotamme erilaisia poissulkevia tekijöitä. Haluamme varmistaa, ettei kaatumista aiheuttanut venttiilivika tai joku laitevika, joka olisi ottanut vettä sisään alukseen.

Hän toteaa, että veneessä on tuskin ollut kovin paljon vettä kaatumishetkellä.

– Näin voisi olettaa, ettei veneessä ollut valmiiksi kovin paljon vettä.

– Kyllä se jotain kertoo, että vene on kellunut jotain kuusi tuntia ennen uppoamista.

Lopulta vene kuitenkin upposi. Kosonen sanoo, että vettä on mennyt sisään alukseen muun muassa ilmanvaihtokanavien kautta. Myös kääntöyritykset ovat saattaneet lisätä veden virtaamista veneeseen.
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #4 : Joulukuu 15, 2017, 04:14:26 ip »
2017-12-10 Onnettomuustutkintakeskus aikoo tehdä simulaation Porvoon luotsiveneturmasta - aluksen nostoa suunnitellaan: ”Ei ole syytä uhkarohkeisiin tekoihin”

Lainaus
Hylyssä voi olla esimerkiksi jälkiä tai jotain muuta sellaista, mitä siinä ei pitäisi olla.

- Miten alus on käyttäytynyt, mikä on ollut aluksen tila, millaiset olosuhteet siellä ovat olleet. Näitten kaikkien summana uskon, että saamme selville, mitä siellä on tapahtunut.

Nurmi arvioi, että OTKES pyrkii tekemään jonkinlaisen simulaation tilanteesta, jolla pyritään selvittämään turmaveneen vakavuus. Hän sanoo, että laskemisella on keskeinen osuus, mutta siihen ei oikein päästä kiinni, ennen kuin aluksen tila on selvitetty mahdollisimman hyvin.

Turmaveneen lisäksi OTKES selvittää Nurmen mukaan toisen paikalla olleen aluksen liikkeitä. Luotsiyhtiö Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen kertoi eilen Iltalehdelle, että norjalaisalus ei törmännyt luotsiveneeseen, vaan veneen kaatuminen liittyy jotenkin aallokkoon.

Aluksen nopeus, suunta ja mahdollinen kääntyminen ja onko niillä ollut merkitystä. Se on ihan selvä, että joku rooli sillä aallokolla on ollut, Nurmi sanoo.

Nurmi sanoo, että onnettomuushetken sääolosuhteet ovat hyvin tiedossa. Ilmatieteen laitos kertoi Iltalehdelle viikonloppuna, että tuulennopeus oli noin 13-14 metriä sekunnissa ja merkitsevä aallonkorkeus vähän alle kaksi metriä. Sekä tuuli että aallot olivat alle varoitusrajojen.

- Siihen liittyvät vielä kovasti pohjan muodot. Minkälaista aaltoa se tekee juuri siinä paikassa? Se täytyy selvittää perusteellisesti.
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #5 : Joulukuu 18, 2017, 04:09:41 ip »
Lainaus
TUTKINTAPÄÄTÖS, LUOTSIVENE 242 (FIN) KAATUMINEN JA UPPOAMINEN SUOMENLAH-
DELLA, EMÄSALON ETELÄPUOLELLA 8.12.2017 (M2017-04)

Onnettomuustutkintakeskus päättää käynnistää turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n
nojalla tutkinnan Emäsalon eteläpuolella 8.12.2017 tapahtuneen luotsivene 242:n uppoa-
misen johdosta.

Luotsivene 242 oli noutamassa luotsia alukselta, kun se kaatui ja upposi. Onnettomuu-
dessa menehtyivät luotsiveneen miehistönä toimineet kaksi henkilöä.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään merikapteeni, diplomi-insinööri Tapani Salmenhaara
sekä jäseniksi filosofian maisteri Ilona Hatakka, tekniikan tohtori Jerzy Matusiak, merikap-
teeni Teemu Leppälä, laivanrakennusinsinööri Niklas Rönnberg, kapteeniluutnantti evp
Matti Salokorpi ja erikoistutkija Heikki Harri. Tutkinnanjohtajana toimii merionnettomuuk-
sien johtava tutkija Risto Haimila.


johtaja  Veli-Pekka Nurmi

hallintopäällikkö  Hannamari Helke

https://www.finnpilot.fi/filebank/515-M2017-04_Tutkintapaatos.pdf
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #6 : Joulukuu 18, 2017, 04:10:45 ip »
Lainaus
Porvoon edustalla uponneen luotsiveneen tutkimukset meren pohjassa on saatu valmiiksi. 20:n metrin syvyyteen vajonnutta hylkyä on muun muassa kuvattu uppoamispaikalla.


https://yle.fi/uutiset/3-9982113
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2017, 11:47:57 ap »
Lainaus
Viranomaiset valmistautuvat nostamaan Suomenlahdella uponneen luotsiveneen tänään tiistaina.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kertoo, että tuuliolosuhteet ovat nyt otolliset nostoon.

Nosto tehdään merivartioston vartiolaiva Turvalla, joka nostaa hylyn rakseilla.

Aluksen uskotaan kelluvan, joten se on tarkoitus pumpata pinnalla tyhjäksi ja kuljettaa johonkin suojaisaan satamaan jatkotutkimuksiin.

https://yle.fi/uutiset/3-9983978
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #8 : Joulukuu 20, 2017, 06:00:10 ip »
Lainaus
Alus saatiin nostettua meren pohjasta pintaan ja pumpattua tyhjäksi tiistaina illansuussa. Onnettomuustutkinta valmistuu aikaisintaan ensi kesän jälkeen.

Suomenlahdella uponnut luotsivene lepää nyt hallissa odottamassa tutkimuksia. Alus saatiin nostettua meren pohjasta pintaan ja pumpattua tyhjäksi tiistaina illansuussa. Onnettomuustutkintakeskuksen johtajan mukaan nosto sujui yllättävän hyvin, ja kuviteltua nopeammin.

– Kävi juuri niin kuin oletimme ja toivoimmekin, vene kellui ja saimme sen hinattua rantaan. Rannasta se vedettiin halliin tutkimuksia varten, kuvailee Veli-Pekka Nurmi.

Nosto ja hinausoperaatio olivat monen viranomaisen yhteistyön tulos. Merivoimien virka-avulla tehtiin maanantaina vedenalaisia kuvauksia ja noston valmisteluja. Rajavartiolaitoksen virka-apuna puolestaan paikalla oli vartiolaiva Turva ja pari partiovenettä, kun nostoon ryhdyttiin.

– Ja vielä kun aluksessa oli sisällä polttoainetta ja öljyjä, paikalla oli myös Suomen Ympäristökeskus Oili I -aluksellaan varmistamassa, ettei tule mitään ympäristövahinkoa, Nurmi lisää.

Rannassa luotsiveneestä otettiin talteen aluksen teknistä tilaa tallentavaa elektroniikkaa. Ja tämä elektroniikka oli yksi nostoa hidastaneista tekijöistä, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Nurmi.

– Halusimme varmistaa, etteivät laitteet ja tiedot tuhoudu merivesikäsittelyssä. Siksi meidän piti olla yhteydessä laitteiden valmistajaan ja heidän neuvojensa mukaan ottaa elektroniikka talteen.

Hylkyä päästään tarkastelemaan vielä ennen joulua. Tutkintaryhmä on parhaillaan koolla, tietoa on kerätty eri puolilta parin viikon ajan ja työ jatkuu.

https://yle.fi/uutiset/3-9986006
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #9 : Joulukuu 20, 2017, 06:03:43 ip »

https://www.uusimaa.fi/artikkeli/592040-uponnut-luotsivene-seisoo-nyt-telakalla-tutkittavana-katso-kuvat-nosto-operaatiosta


Ilmeisesti mitään varsinaista black-boxia ei ole vaan pelkät navit ja koneiden tietokoneet. Ehkä niistäkin näkee kallistushetket jos öljypannu kuivuu kummastakin koneesta samaan aikaan tms.
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #10 : Joulukuu 20, 2017, 06:06:25 ip »
Omituista, että antennitkaan eivät ole katkenneet jos vene oli pohjassa ylösalaisin? Ehkä sisälle jäänyt ilma on kannatellut. Joka tapauksessa omituista. Samaten noi kaiteet pitäisi olla täysin rullalla, ja moni muu asia.
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #11 : Joulukuu 21, 2017, 01:32:04 ip »
Uusimaa lehti lauantaina 16.12.2017
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #12 : Joulukuu 23, 2017, 01:11:11 ip »
Pari kuvaa veneestä, ei mitään uutta.

https://yle.fi/uutiset/3-9991564
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #13 : Tammikuu 24, 2018, 12:37:35 ip »
Kuva nosto-operaatiosta IS:n jutusta https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005495624.html
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2018, 12:40:46 ip kirjoittanut Juha Tuomala »
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #14 : Tammikuu 24, 2018, 12:46:33 ip »
Lainaus
Veneen hylyn tutkinta on valmis, ja sieltä saadut tallentimet on lähetetty Yhdysvaltoihin.

– Siellä on laboratorio, jossa tiedot pystytään toivottavasti purkamaan, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi.

Onnettomuuden syy ei ole vielä selvinnyt. Sen verran Nurmi voi kuitenkin kertoa, että tällä hetkellä näyttää hyvin epätodennäköiseltä, että toinen laiva olisi tönäissyt luotsiveneen kumoon.

– Sitä on selvitetty, ovatko veneet olleet fyysisesti kontaktissa toistensa kanssa. Nyt näyttää siltä, että eivät ole olleet.

On mahdollista, että tallentimista ei saada mitään käyttökelpoista tietoa, mutta Nurmi vakuuttaa, että onnettomuuden syyn selvittämiseksi on myös monia muita keinoja, kuten silminnäkijähavaintoja ja teknistä tutkintaa.

Tutkinta valmistuu arviolta kesän lopussa.

https://yle.fi/uutiset/3-10011799
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #15 : Tammikuu 24, 2018, 01:01:29 ip »
Lainaus
Onnettomuustutkintakeskuksen tiedotteen mukaan tutkinnassa on selvinnyt, että onnettomuuteen joutuneen luotsiveneen ohjaamosta on käytännössä mahdotonta pelastautua, jos vene kaatuu.

Tämä johtuu siitä, että ohjaamosta on vain yksi uloskäynti, joka johtaa veneen peräkannelle.

Veneen kaatuessa oven avaaminen myös vaikeutuu, sillä vesimassojen paine kohdistuu oveen.

Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikön Sakari Laurialan mukaan nämä seikat aiheuttavat merkittävän onnettomuusriskin, joka pitäisi huomioida.

– Selvää on, että turvallisuutta pitää tämän onnettomuusriskin osalta parantaa. Se liittyy nimenomaan yhteen poistumistiehen.

Onnettomuudessa ollut venetyyppi L-242 on kuitenkin rakennettu Merenkulkulaitoksen ammattiveneitä koskevien sääntöjen mukaan vuonna 2015.

Onnettomuustutkintakeskus aikoo nyt tutkia, onko säännöissä puutteita.

– Turvallisuustutkinnassa tutkitaan pelastustoimien lisäksi muiden viranomaisten toiminta. Siihen kuuluu kaikenlaisten ohjeiden, sääntöjen ja määräysten läpikäynti. Jos niissä on merkittäviä puutteita, niistä annetaan turvallisuussuositus tilanteen parantamiseksi, Lauriala sanoo.


https://yle.fi/uutiset/3-10027374
turvallisuustutkinta.fi uponneesta luotsiveneestä käytännössä mahdotonta pelastautua sen kaatuessa

Itse pidän tota OTKES:n lausuntoa omituisena, onko tässä kyse oman profiilin nostosta onnettomuudella?

- ei ole mitään uutta, että työveneissä on yksi ovi, ns 4m sääntö, sen sisällä se pitää löytyä.
- totta, vesi estää oven avaamisen ja paine tarkoittaa, että sisällä on ilmaa jota hengittää.
- veneen kaatuminen ei tapa sisälläolijoita. Tätä harjoitellaan mm helikopeterien veneen laskeutumissimulaattoreissa.
- mayday lähetettiin veneen ollessa kyljellään, kaatuminen ei siis tappanut ketään.
- oven saa auki kuten veteen uponneessa autossa, odottamalla. Se oli auki löydettäessä joten joku sen on avannut.

Sen sijaan voisi miettiä oleellisia kysymyksiä:
- Miksi miehistö hukkui?
- Miksi oven avannut ei poistunut veneestä? Menikö pelastamaan kolleegaa ja molemmat jäivät sisään?
- Estääkö sisätilat ilmataskusta hengittämisen, esim raskas perä alhaalla, ilma konsolirakenteissa?
- Estääkö jokin sisätiloissa liikkumisen/tarketuuko sinne jos vene on ylösalaisin?
- Onko kaatuessa voinut vahingoittua joka on estänyt pelastautumisen?
- Oliko miehistö kaatuessa vöissä kiinni?
- Oliko hytissä irtonaista tavaraa joka on voinut vahingoittaa miehistiöä ja estää liikkumisen?

Uppoaminen ei sinänsä ole ylllättävää, ilmanottoaukot konetilaan ovat suuret ja kylkiasento kääntäessä mahdollisti ilman karkaamisen, toisen puolen laskiessa vettä tilalle. Sama on todennäköisesti tapahtunut jo osittain mayday-viestin lähettämisvaiheessa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2018, 01:04:25 ip kirjoittanut Juha Tuomala »
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #16 : Tammikuu 28, 2018, 12:43:26 ip »
Uusimaa -lehti tänään.
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #17 : Kesäkuu 28, 2018, 11:22:43 ap »
Lainaus
Efter lotsbåtsolyckan: Fler nödutgångar och mer utbildning ska göra lotsarbetet säkrare

KJELL VIKMAN JAKOBSTAD

Två personer omkom i samband lotsningsolyckan i december 2017 utanför Emsalö i Borgå och en del förbättringsåtgärder har redan införts på lotsbåtarna för att öka säkerheten.

Lotsbåtarna har bland annat utrustats med två nya nödutgångar från styrhytten förutom dörren till hytten. Utbildningen av personalen är också en viktig fråga i sammanhanget.

Lainaus
Den kommission som tillsattes efter olyckan har ännu inte fått sin rapport klar. Men olyckan har redan påverkat frågor som gäller utbildningen av personalen på lotsbåtarna och själva konstruktionen av båtarna.

Enligt Jens Ahlskog är det inte troligt att en likadan olycka med lotsbåten L 242 skulle ha kunnat ske på öppet hav. Närheten till fartyget som ska lotsas och fartygets svängningar har en större inverkan.

- Finnpilot har vidtagit åtgärder där man talar om marginaler till fartyget och hur man ska passera fartygets aktervåg. Det är viktigt att hålla ett gott avstånd till fartyget, i det dåliga vädret följde lotsbåten strax akterom fartyget.

Lainaus
Vid Kewatecs hallar i Karleby ...

Vid kajen ligger en av Finnpilots båtar som är inne för maskinbyte och uppe på land ligger skrovet till olycksbåten L 242.

Båtens hytt finns fortfarande i Borgå och från Finnpilots sida har man ännu inte bestämt sig om L 242 ska byggas upp på nytt eller skrotas.

Under vårvintern har olika förbättringsåtgärder gjorts på landets snabbgående lotsbåtar.

- För att sänka tyngdpunkten har nya bränsletankar utformats på den här båten som går mera på längden än på höjden. Det sänker tyngdpunkten när man kör med fulla tankar och båten blir mer stabil
, säger Jens Ahlskog.

- Ifall båten ligger på sidan har det gjorts svårare för vatten att tränga in via luftintaget till maskinrummet.

Möjligheter att bygga båtar som rätar upp sig själva utan att säkerheten riskeras för besättningen eller för lotsen undersöks.

Säkerhetsåtgärderna testas och utvärderas om de kan implementeras på alla snabbgående lotsbåtar.

- På alla landets snabbgående lotsbåtar har det gjorts två nya evakueringsvägar förutom dörren till styrhytten. Det är två öppningsbara luckor i styrhytten som är officiella nödutgångar.

- Det finns en relativt lång tid att evakuera innan båten vänder helt upp och ned, det såg man under olycksnatten i höstas.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/06/28/efter-lotsbatsolyckan-fler-nodutgangar-och-mer-utbildning-ska-gora-lotsarbetet
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #18 : Syyskuu 27, 2018, 07:13:41 ip »
Onnettomuustutkintalautakunta julkistaa tutkintaselostuksen huomenna perjantaina 28. syyskuuta kello 10:00.



Tiedotustilaisuus


Luotsiveneen L-242 vedenalainen hylyntarkastus
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2018, 12:12:22 ip kirjoittanut Juha Tuomala »
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #19 : Syyskuu 27, 2018, 07:43:21 ip »
Tossa aiemmassa kuvassa näkyvässä uimatasossa on selviä vääntymiä. Ilmeisesti on painunut pohjaan suht pystyssä keulan ilmataskun kannattelemana. Toki myös mahdollista, että tason runko on vääntynyt kääntöyrityksessä ennen uppoamista, se on alumiinia.