Kirjoittaja Aihe: 2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla  (Luettu 1079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #15 : Tammikuu 24, 2018, 01:01:29 ip »
Lainaus
Onnettomuustutkintakeskuksen tiedotteen mukaan tutkinnassa on selvinnyt, että onnettomuuteen joutuneen luotsiveneen ohjaamosta on käytännössä mahdotonta pelastautua, jos vene kaatuu.

Tämä johtuu siitä, että ohjaamosta on vain yksi uloskäynti, joka johtaa veneen peräkannelle.

Veneen kaatuessa oven avaaminen myös vaikeutuu, sillä vesimassojen paine kohdistuu oveen.

Onnettomuustutkintakeskuksen viestintäpäällikön Sakari Laurialan mukaan nämä seikat aiheuttavat merkittävän onnettomuusriskin, joka pitäisi huomioida.

– Selvää on, että turvallisuutta pitää tämän onnettomuusriskin osalta parantaa. Se liittyy nimenomaan yhteen poistumistiehen.

Onnettomuudessa ollut venetyyppi L-242 on kuitenkin rakennettu Merenkulkulaitoksen ammattiveneitä koskevien sääntöjen mukaan vuonna 2015.

Onnettomuustutkintakeskus aikoo nyt tutkia, onko säännöissä puutteita.

– Turvallisuustutkinnassa tutkitaan pelastustoimien lisäksi muiden viranomaisten toiminta. Siihen kuuluu kaikenlaisten ohjeiden, sääntöjen ja määräysten läpikäynti. Jos niissä on merkittäviä puutteita, niistä annetaan turvallisuussuositus tilanteen parantamiseksi, Lauriala sanoo.


https://yle.fi/uutiset/3-10027374
turvallisuustutkinta.fi uponneesta luotsiveneestä käytännössä mahdotonta pelastautua sen kaatuessa

Itse pidän tota OTKES:n lausuntoa omituisena, onko tässä kyse oman profiilin nostosta onnettomuudella?

- ei ole mitään uutta, että työveneissä on yksi ovi, ns 4m sääntö, sen sisällä se pitää löytyä.
- totta, vesi estää oven avaamisen ja paine tarkoittaa, että sisällä on ilmaa jota hengittää.
- veneen kaatuminen ei tapa sisälläolijoita. Tätä harjoitellaan mm helikopeterien veneen laskeutumissimulaattoreissa.
- mayday lähetettiin veneen ollessa kyljellään, kaatuminen ei siis tappanut ketään.
- oven saa auki kuten veteen uponneessa autossa, odottamalla. Se oli auki löydettäessä joten joku sen on avannut.

Sen sijaan voisi miettiä oleellisia kysymyksiä:
- Miksi miehistö hukkui?
- Miksi oven avannut ei poistunut veneestä? Menikö pelastamaan kolleegaa ja molemmat jäivät sisään?
- Estääkö sisätilat ilmataskusta hengittämisen, esim raskas perä alhaalla, ilma konsolirakenteissa?
- Estääkö jokin sisätiloissa liikkumisen/tarketuuko sinne jos vene on ylösalaisin?
- Onko kaatuessa voinut vahingoittua joka on estänyt pelastautumisen?
- Oliko miehistö kaatuessa vöissä kiinni?
- Oliko hytissä irtonaista tavaraa joka on voinut vahingoittaa miehistiöä ja estää liikkumisen?

Uppoaminen ei sinänsä ole ylllättävää, ilmanottoaukot konetilaan ovat suuret ja kylkiasento kääntäessä mahdollisti ilman karkaamisen, toisen puolen laskiessa vettä tilalle. Sama on todennäköisesti tapahtunut jo osittain mayday-viestin lähettämisvaiheessa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2018, 01:04:25 ip kirjoittanut Juha Tuomala »
Kaikki, paitsi veneily on turhaa. | http://tuju.fi
 

Juha Tuomala

  • Rekisteröityneet
  • Pitääkö sen olla isompi?
    • Profiili
  • IRC kanavat:: #fcbs_forum, #viro
  • IRCNet:: Tuju
2017-12-08: Luotsivene kaatui ja upposi Porvoon edustalla
« Vastaus #16 : Tammikuu 28, 2018, 12:43:26 ip »
Uusimaa -lehti tänään.
Kaikki, paitsi veneily on turhaa. | http://tuju.fi